ﺧﺪﺍﯾﺎ ! ﺑﺎﺑﺖ ﻫﻤﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﻭ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﻫﺎیت شکر...

ﺭﻭﺯﯼ ﻣﻬﻨﺪﺱ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ، ﺍﺯ ﻃﺒﻘﻪ ﺷﺸﻢ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺩ ﮐﻪ ﺑﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﺵ ﺣﺮﻑ ﺑﺰﻧﻪ . ﺧﯿﻠﯽ ﺍﻭﻧﻮ ﺻﺪﺍ ﻣﯿﺰﻧﻪ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﻠﻮﻏﯽ ﻭ ﺳﺮﻭ ﺻﺪﺍ، ﮐﺎﺭﮔﺮ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻧﻤﯿﺸﻪ . ﺑﻪ ﻧﺎﭼﺎﺭ ﻣﻬﻨﺪﺱ ۱۰ ﺩﻻﺭ ﻣﯿﻨﺪﺍﺯﻩ ﭘﺎﯾﯿﻦ ( ﺗﺎ ﺑﻠﮑﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺑﺎﻻ ﺭﻭ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻨﻪ ) . ﮐﺎﺭﮔﺮ ۱۰ ﺩﻻﺭ ﺭﻭ ﺑﺮﻣﯿﺪﺍﺭﻩ ﻭ ﺍﻭﻧﻮ ﺗﻮﺟﯿﺒﺶ ﻣﯿﺬﺍﺭﻩ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺎﻻ ﺭﻭ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻨﻪ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯿﮑﻨﻪ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﮐﺮﺩﻥ . ﺑﺎﺭ ﺩﻭﻡ ﻣﻬﻨﺪﺱ ۵۰ ﺩﻻﺭ ﻣﯿﻔﺮﺳﺘﻪ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻭ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺎﻻ ﺭﻭ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻨﻪ ﮐﻪ ﺑﺒﯿﻨﻪ ﺍﯾﻦ ﭘﻮﻝ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﺍﻭﻣﺪﻩ، ﭘﻮﻟﻮ ﻣﯿﺬﺍﺭﻩ ﺗﻮ ﺟﯿﺒﺶ. ﺑﺎﺭ ﺳﻮﻡ ﻣﻬﻨﺪﺱ ﺳﻨﮓ ﮐﻮﭼﮑﯽ ﺭﻭ ﻣﯿﻨﺪﺍﺯﻩ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻭ ﺳﻨﮓ ﻣﯿﺨﻮﺭﻩ ﺑﻪ ﺳﺮ ﮐﺎﺭﮔﺮ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻟﺤﻈﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺳﺮﺷﻮ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﯿﮑﻨﻪ ﻭ ﺑﺎﻻ ﺭﻭ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯿﮑﻨﻪ ﻭ ﻣﻬﻨﺪﺱ ﮐﺎﺭﺷﻮ ﺑﻬﺶ ﻣﯿﮕﻪ ﻭ ﺣﺮﻓﺎﺷﻮ ﺑﺎﻫﺎﺵﻣﯿﺰﻧﻪ . ﺍﯾﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ، ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺧﺪﺍﯼ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﺭﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﻣﯿﻔﺮﺳﺘﻪ ﺍﻣﺎ ﻣﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺬﺍﺭ ﻧﯿﺴﺘﯿﻢ. ﺍﻣﺎ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺳﻨﮓ ﮐﻮﭼﮑﯽ ﺑﺮ ﺳﺮﻣﻮﻥ ﻣﯿﻔﺘﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﮐﻮﭼﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻧﺪ، ﺩﺭ ﺍﻭﻥ ﻣﻮﻗﻊ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﻭﯼ ﻣﯽ ﺁﻭﺭﯾﻢ . ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮﺍﺳﺖ؛ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻣﺎﻥ ﻧﻌﻤﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺭﺳﯿﺪ، ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺬﺍﺭ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺳﻨﮕﯽ ﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﻥ ﺑﯾﻔﺘﺪ . ﺧﺪﺍﯾﺎ ! ﺑﺎﺑﺖ ﻫﻤﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﻭ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﻫﺎیت شکر...

برای رهایی از شر چربی شکمی قدم اول را درست بردارید!

بسیاری از افراد برای خلاص شدن از شر چربی شکمی دست به هرکاری می زنند اما هیچکدام از تلاش های آنها به نتیجه نمی رسد زیرا اطلاعاتی که از چربی اندوخته شده در این ناحیه و نحوه ی رها شدن از آن دارند اندک و نادرست است و همین موضوع سبب می شود بسیاری از تلاش های آنها آب در هاون کوبیدن باشد. پس اگر می خواهید این بار تلاش تان به نتیجه مطلوب ختم شود و از شر چربی های شکمی تان خلاص شوید اطلاعات خود را در این زمینه تصحیح کنید.

 تجمع چربی در شکم بدتر از جمع شدن چربی در هر جای دیگری از بدنتان است.

صحیح

غلط

پاسخ: صحیح

تجمع بیش از حد چربی در ناحیه شکم خطرناک تر از تجمع چربی اضافه در اطراف باسن و ران هاست. جمع شدن چربی در ناحیه شکم با ابتلا به ناگواری های سلامتی بسیاری جدی مانند بیماری های قلبی، سکته، دیابت نوع 2 در ارتباط است. ژن های در اینکه فردی دچار اضافه وزن باشد و چربی های اضافی در کدام قسمت بدن تجمع کنند، نقش دارند اما انتخاب سبک زندگی نادرست به بدتر شدن این موضوع می انجامد.

 مصرف غذاهای چرب مانند کره ، پنیر پرچرب و محصولات گوشتی چرب بزرگترین علت تجمع چربی در ناحیه شکم هستند.

 صحیح

غلط

 پاسخ: غلط

 مصرف مواد غذایی که حاوی مقادیر بالای چربی هستند قطعا مفید نیست اما خوردن کالری اضافه از هر نوعی می تواند به افزایش سایز دور کمرتان بیانجامد و در تجمع چربی شکمی مشارکت داشته باشد.همچنین ژنتیک، رژیم غذایی، سن و سبک زندگی نیز در ایجاد چربی در ناحیه شکم نقش دارند. تغییر دادن عادات غذایی می تواند در مبارزه با تجمع چربی شکمی کمک کننده باشد. از این رو به برچسب مواد غذایی توجه کنید، مصرف چربی های اشباع شده را کاهش دهید، مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید و حجم وعده های غذایی خود را کنترل و در صورت لزوم کاهش دهید.

کالری موجود در الکل برای چربی شکمی بدتر از سایر کالری های است.

صحیح

 غلط

 پاسخ: صحیح

 کالری اضافه چه ناشی از مصرف الکل، نوشیدنی های شیرین و یا وعده های غذایی زیاد می تواند به افزایش تجمع چربی شکمی بیانجامد. اما نوشیدن الکل ارتباط خاصی با افزایش سایز دور کمر و تجمع چربی در ناحیه شکمی دارد. علت این موضوع این است که زمانی که الکل می نوشید کبد شما بیشتر درگیر سوزاندن الکل می شود تا سوزاندن چربی های مصرفی، بنابراین شما را با یک شکم (تجمع چربی در ناحیه شکم) که ناشی از مصرف زیاد الکل رها می کند. همچنین مطالعات نشان می دهد الکل می تواند با تحت تاثیر قراردادن هورمون هایی که منجر به ایجاد حس سیری در فرد می شوند، سبب شود تا فرد احساس گرسنگی کند.

کدام یک از چربی های زیر نه تنها باعث اضافه وزن می شوند بلکه می توانند چربی ها را از سایر نقاط بدن به شکم تان منتقل کنند.

 چربی های اشباع شده

چربی های ترانس

چربی های اشباع نشده تک زنجیره

همه موارد

 پاسخ: گزینه دوم

 محققان در دانشگاه "ویک فارست" کشف کرده اند چربی های ترانس که توسط روغن نیمه هیدروژنه ساخته می شود تجمع میزان چربی را در اطراف شکم افزایش می دهد و همچنین با بازتوزیع بافت های چربی آنها را از سایر نقاط بدن به ناحیه شکم منتقل می کنند. چربی های ترانس در غذاهایی مانند مارگارین، شیرینی ها، کوکی ها، کراکرها، غذاهای سرخ شده و غذاهای آماده یافت می شوند.

کدام یک از گزینه های زیر با تجمع چربی های شکمی مبارزه می کند؟

چای سبز

بلوبری

سویا

همه موارد

 پاسخ: همه موارد

 به گفته مجله نوتریشن، چای سبز به همراه ورزش می تواند به از دست دادن وزن کمک کند. محققان بر این گمانند ترکیبات موجود در چای سبز که کاتچین نام دارند بدن را تحریک می کنند تا کالری بیشتری بسوزاند و درنتیجه از بین رفتن چربی شکمی را افزایش می دهد. بلوبری نیز چنین اثری به جا می گذارد، دستکم در جوندگان! در مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شد نشان داد موش هایی که در رژیم غذایی شان بلوبری مصرف می کردند چربی شکمی کمتری داشتند.

 غذاهای فست فود می توانند به تجمع چربی شکمی منجر شوند زیرا اغلب:

 دارای مقادیر بالای چربی هستند.

 انباشته از کالری اند .

بیش از اندازه مصرف می شوند .

 همه موارد بالا

 پاسخ: همه موارد

فست فود ها به طور معمول غذاهایی حاوی مقادیر بالای چربی و انباشته از کالری هستند که در حجم زیاد نیز خورده می شوند. با این حساب زمانی که ما در طول ماه به دفعات زیاد فست فود می خوریم، چیزی جز مصرف بی رویه کالری ها، اضافه وزن و در نتیجه افزایش چربی شکمی را دربرندارد. بسیاری از رستوران های فست فود اطلاعات غذایی را در اختیار مشتریان قرار نمی دهند اما مطالعات نشان داده است زمانی که این اطلاعات در دسترس افراد باشد تمایل به مصرف غذاهای کم کالری تری دارند.

 جایگزین کردن نوشابه های رژیمی به جای نوشابه های مرسوم راه خوبی برای کاهش چربی شکمی است.

 صحیح

 غلط

پاسخ: غلط

بر طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، نوشابه ها و سایر نوشیدنی های قندی منبع شماره یک مصرف شکر اضافی در رژیم غذایی مردم آمریکاست. مصرف شکر اضافی یعنی مصرف کالری اضافی و کالری اضافی یعنی همان چیزی که برای کاهش وزن و خلاص شدن از شر چربی انباشته شده شکمی، باید از مصرف آن اجتناب کنید. از زمانی که شربت ذرت که سرشار از فروکتوز است جایگزین شکر تصفیه شده - شیرین کننده اصلی در نوشابه های گازدار- شده است به عنوان یک عامل بالقوه که در اپیدمی شدن چاقی نقش دارد مورد انتقاد قرار گرفته است. اما آیا روی آوردن به نوشابه های رژیمی کمک کننده است؟ اگرچه برخی مطالعات نشان می دهد افرادی که به منظور محدود کردن کالری مصرفی شان به نوشابه های رژیمی روی می آورند، وزن از دست می دهند اما در عین حال مطالعات دیگر نیز نشان می دهد مصرف نوشابه های رژیمی حتی یکی از عوامل افزایش وزن است. از این رو بهترین کار اجتناب از نوشیدن هر دو نوع نوشابه هاست.

برای کمک به کاهش سایز کمر باید به رژیم غذایی سرشار از فیبر روی بیاورید .

 صحیح

غلط

 پاسخ: صحیح

 برای کاهش سایز کمر باید غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای مثال از برنج قهوه ای به جای برنج سفید استفاده کنید. غذاهای فرآوری شده یا تصفیه شده سبب افزایش وزن می شوند و در عین حال در روند کاهش وزن نیز اختلال ایجاد می کنند. مطالعه ای که نتیجه آن در ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی به چاپ رسیده است نشان می دهد، یک رژیم غذایی که در آن کالری مصرفی کنترل شود و غنی از غلات کامل نیز باشد، می تواند چربی های اضافه ی ناحیه کمر و شکم افراد چاق را کاهش دهد. مطالعات نشان می دهد که می توانید سایز کمرتان را با جایگزین کردن غلات تصفیه شده با غلات کامل کاهش دهید.

کدامیک از مواد زیر جز غلات کامل هستند؟

ذرت بوداده

کوس کوس اسپاگتی

کورنفلکس

پاسخ: گزینه اول

کوس کوس،اسپاگتی و کورنفلکس هر 3 از غلات تصفیه شده ساخته می شوند اگرچه ممکن است انواعی که از غلات کامل تهیه شده اند نیز موجود باشد. اما پاپ کورن یک ماده غذایی سبوس دار است که می تواند سبب افزایش فیبر مصرفی شود. بهترین راه برای طبخ پاپ کورن، بو دادن آن در دستگاه هایی است که نیاز به روغن ندارند. از این رو همواره برچسب روی ذرت های بو داده ای که در مایکروویو تهیه شده اند را بخوانید تا بفهمید که از چه روغنی برای طبخ آن استفاده شده است. حتی اگر ارزش غذایی غلات تصفیه شده با افزودن انواع ویتامین و املاح با غلات کامل برابر باشد بازهم غلات کامل بهترند زیر به علت فیبر بالایی که دارند هضم آنها مدت زمان بیشتری به طول می انجامد. این موضوع سبب ارضای بهتر گرسنگی می شود وقند خون را در سطح پایین تری ثابت نگه می دارد و چربی را کاهش می دهد.

بدن مردان نسبت به زنان تمایل بیشتری به تجمع چربی شکمی دارد.

صحیح

 غلط

 پاسخ:صحیح

 به علت تفاوت در هورمون های جنسی به طور کلی بدن مردان نسبت به زنان تمایل بیشتری به ذخیره چربی در ناحیه شکمی دارد. تا قبل از 40 سالگی بدن زنان تمایل دارد تا چربی ها را بیشتر در اطراف لگن، ران ها و باسن ذخیره کند . بعد از 40 سالگی همزمان با کاهش سطح استروژن بدن، چربی ذخیره شده در بدن زنان، در ناحیه شکم بازتوزیع می شود.

آب کردن چربی شکمی سختر از دست دادن چربی سایر نقاط بدن است.

صحیح

 غلط

 پاسخ: غلط 

 زمانی که وزن از دست می دهید احتمالا بیشتر دوست دارید این کاهش وزن در قسمت میانی بدن تان رخ دهد. از دست دادن وزن بر اساس یک برنامه متوازن سبب آب شدن چربی های بدن از جمله چربی شکمی می شود. بهترین راه برای کم کردن سایز کمر داشتن یک برنامه غذایی سالم و فعالیت فیزیکی منظم است.

 ورزش های شکمی همانند دراز و نشست چربی های شکمی را هدف قرار می دهند.

صحیح

 غلط

پاسخ: غلط

 تمرینات موضعی مانند دراز نشست و سایر ورزش های شکمی سبب تقویت ماهیچه های اصلی بدن شده و به سوزاندن چربی ها کمک می کند اما این ورزش ها به طور خاص برای از دست دادن چربی های شکمی نیستند. به عبارت دیگر ورزش های موضعی به کاهش چربی شکمی منجر نمی شوند. تنها راه برای از دست دادن چربی شکمی و هر نوع چربی دیگری رژیم گرفتن و ورزش است. ورزش های ایروبیک مانند دویدن ، شنا، دوچرخه سواری و تنیس برخی از بهترین ورزش ها برای آب کردن چربی شکمی است.

 چربی شکمی با کدامیک از مشکلات سلامتی زیر در ارتباط است؟

بیماری قلبی

 پوکی استخوان

زوال عقل

همه موارد

 پاسخ: همه موارد

 به نظر می رسد چربی شکمی به طور خاص برای قلب مضر است. مطالعات ، ارتباط میان چربی شکمی و ابتلا به سکته قلبی، تصلب شرایین و سایر مشکلات قلبی عروقی را نشان داده است. اما مطالعات همچنین ارتباط میان پوکی استخوان، زوال عقل، آلزایمر، دیابت، سرطان روده بزرگ، سندرم متابولیک، فشار خون بالا و مشکلات سلامتی دیگری در ارتباط است.

کدام یک از موارد زیر بهترین برنامه برای کاهش چربی شکمی است؟

جایگزین کردن چربی اشباع شده با چربی های اشباع نشده تک زنجیره

 کم کردن کالری مصرفی و داشتن فعالیت فیزیکی بیشتر

جایگزین کردن غلات تصفیه شده با غلات کامل

مصرف پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کمتر

پاسخ: گزینه دوم

بیشتر مطالعات علمی نشان می دهد یک رژیم غذایی کنترل کننده کالری مصرفی که غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب، حبوبات، آجیل و دانه های خوراکی، گوشت لخم، ماهی، تخم مرغ و گوشت ماکیان باشد اساس یک رژیم غذایی است که ضمن آنکه تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می کند به کم کردن سایز دور کمر تان نیز کمک می کند. متخصصان کاهش وزن توصیه می کنند این رژیم غذایی را با 30 تا 60 دقیقه تمرینات ورزشی در بیشتر روزهای هفته ترکیب کنید تا بهترین نتیجه ممکن را بدست آورید.

چگونه عذرخواهی کنیم؟



 هرگاه موجب رنجش شخصی می‌شویم، می‌دانیم که باید عذرخواهی کنیم اما آیا واقعا می‌دانیم چرا عذرخواهی مهم است و عذرخواهی خوب چه فایده‌ای دارد؟

محققان در این‌باره بسیار تحقیق کرده‌اند و معتقدند عذرخواهی ـ از نوع صادقانه ـ اهمیت بسیاری دارد. در ادامه به برخی دلایل اهمیت عذرخواهی اشاره می‌کنیم.

وقتی شما یک قانون اجتماعی را نقض کرده‌اید عذرخواهی نشان می‌دهد شما به آن قوانین کاملا واقف هستید و معتقدید چنین قوانینی باید وجود داشته باشد و نقض آنها اشتباه محض است. این کار موجب می‌شود دیگران بدانند شما متوجه رفتار نامناسبتان شده‌اید و همین مساله به آنها احساس آرامش و امنیت دهد.

عذرخواهی سبب می‌شود شأن و احترام کسی که به او صدمه زده‌اید دوباره به او بازگردد. وقتی به او بگویید می‌دانید همه چیز تقصیر شما بوده، آزردگی و جراحت‌های روحی‌اش التیام یافته و احساس بهتری پیدا می‌کند.

عذرخواهی به وسیله گفت‌وگو در‌باره موضوع ناراحت‌کننده کمک می‌کند روابط خدشه‌دار شده بهبود یابد و باز هم از کنار یکدیگر بودن احساس آرامش کنید.

معذرت خواستن از صمیم قلب به دیگران یادآورمی‌شود که شما به رفتار اشتباه خود افتخار نمی‌کنید و هرگز قصد ندارید آن را تکرار کنید. با این کار به دیگران یادآور می‌شوید شما از آن دسته افرادی هستید که به طور کلی مراقب رفتارشان بوده و برای رفتار خوب ارزش قائل هستند، هرچند گاهی اشتباه کنند.

فواید عذرخواهی

ارتباط مناسب با دیگران داشتن منبعی سرشار از احساس آرامش در فرد به وجود می‌آورد، در حالی که درگیری و کشمکش موجب اضطراب فراوانی می‌شود که پیامدهای بدی به جا می‌گذارد. هنر عذرخواهی را بیاموزید. هرگاه به آن نیاز پیدا کردید متوجه خواهید شد که چقدر در کم کردن اثرات منفی یک درگیری مفید است و از تنش‌ها می‌کاهد. عذرخواهی صحیح و مناسب می‌تواند در اصلاح و محکم کردن روابط کمک و شما را از کشمکش‌های بیهوده و بی‌منطق دور کند. ارزش امتحان کردنش را دارد!

دلیل سخت بودن عذرخواهی برای برخی از افراد

برای برخی افراد، عذرخواهی پذیرش این موضوع است که آنها افراد نالایقی هستند که معمولا اشتباه می‌کنند و وجودشان با نقص و خطا همراه است. برخی نیز معتقدند اگر پس از یک دعوا زودتر از دیگری عذرخواهی کنند به معنای قبول تقصیر است و مسئولیت تمام آن درگیری به ناحق به گردنشان می‌افتد. آنها فکر می‌کنند اگر از دیگری عذرخواهی کنند موجب می‌شوند طرف مقابل گناه سهم خود در ایجاد درگیری را نپذیرد و همه خطاها را متوجه آنها نماید. گاهی اوقات هم حس می‌کنند ممکن است عذرخواهی موجب شود تمام توجه‌ها به خطای پیش‌آمده جلب شود، خطایی که بهتر است فراموش شود. در هر حال در شرایط مناسب عذرخواهی مناسب به تمام مشکلات پایان می‌دهد و می‌تواند ارزش‌های مشترک را تائید کند و احساسات مثبت را به وجود بیاورد.

عذرخواهی همیشه فکر خوبی است

اگر کاری که شما کرده‌اید سبب درد و ناراحتی در فرد دیگری شده است، عذرخواهی بهترین کاری است که می‌توان کرد، حتی اگر رفتارتان غیرعمدی بوده است؛ زیرا عذرخواهی موجب بازشدن درهای ارتباطی شده و شما می‌توانید با فردی که صدمه دیده دوباره ارتباط برقرار کنید. همچنین با این کار به فرد می‌گوید که شما چقدر پشیمان شده و برایشان اهمیت قائل هستید و به دنبال این عذرخواهی شخص مقابل احساس امنیت و آرامش خواهد کرد. حتی می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و یکسری قوانین برای آینده بین خودتان وضع نمایید. در حقیقت اگر مایلید روابط خوبتان را با دیگران حفظ کنید درصورت اشتباه کردن حتما عذرخواهی کنید.

چه موقع عذرخواهی درست نیست

یادتان باشد عذرخواهی براساس قول‌های پوچ و بی‌ارزش بسیار بد و نامناسب است. یکی از مهم‌ترین عملکردهای عذرخواهی اصلاح وضع بد ایجاد شده و بازسازی اعتماد از دست رفته است. پس اگر قصد ندارید دست از رفتار آزاردهنده‌ خود بردارید، بهتر است بدانید عذرخواهی کوچک‌ترین دردی را دوا نخواهد کرد. اگر قول بدهید تغییر خواهید کرد، اما همچنان به رفتار نامناسب‌تان ادامه دهید، پس بهتر است هرگز عذرخواهی نکنید، چون عذرخواهی به این شکل ارزش نخواهد داشت. گاهی اوقات هم ممکن است طرف مقابل برای قبول عذرخواهی، درخواست‌هایی غیرمعقول و حتی غیرممکن داشته باشد که در این‌ مواقع نیز عذرخواهی چندان کاری پیش نخواهد برد، زیرا هیچ شخصی نمی‌تواند به خواسته‌های نامعقول شخص دیگر پاسخ مثبت دهد.

چگونه عذرخواهی کنیم

وقتی متوجه شدید کار ناپسندی انجام داده و فردی را رنجانیده‌اید باید از او عذرخواهی کنید، اما آیا می‌دانید چگونه باید عذرخواهی کرد؟ این روش‌ها می‌تواند راهنمای شما باشد:

بدانید چه وقت باید عذرخواهی کنید: دانستن این‌که چه موقع عذرخواهی کنید، به اندازه چگونه عذرخواهی کردن مهم است. به طور کلی هرگاه احساس کردید موضوعی باعث رنجش کسی شده است، بهترین کار عذرخواهی و از بین بردن فضای تیره حاکم است، اما اگر مطمئن نیستید کار بدی کرده‌اید و طرف مقابل بدون منطق ناراحت شده است، شما می‌توانید در‌باره موضوع صحبت کنید و ببینید آیا واقعا دلیل ناراحتی فرد مقابل صحیح است یا خیر.

مسئولیت‌پذیر باشید: مسئولیت‌پذیری یعنی پذیرفتن اشتباهاتی که موجب صدمه رساندن به دیگری شده و مهم‌ترین ـ و فراموش‌شده‌ترین ـ بخش اکثر عذرخواهی‌هاست. مثلا وقتی می‌گویید: متاسفم که از حرفم ناراحت شدی، یعنی این‌که من حرفی نزده‌ام که تو ناراحت شوی و این واکنش تو اصلا منطقی نیست.

اما وقتی بگویید: فکر نکرده حرف زدم و احساسات تو را جریحه‌دار کردم و بابت این موضوع بسیار ناراحتم. با این‌گونه صحبت کردن تائید می‌کنید که شما می‌دانید به طرف دیگر آسیب رسانده‌اید و مسئولیت آن را نیز می‌پذیرید.

ابراز پشیمانی کنید: وقتی می‌خواهید عذرخواهی‌تان موثر واقع شود، خیلی مهم است ارزش ابراز ندامت را بدانید. مسئولیت پذیرفتن مهم است، اما این‌که طرف مقابل بداند شما چقدر از رفتارتان پشیمان هستید نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. دیگران از این‌که ببینند شما به جهت این‌که موجب ناراحتی‌شان شده‌اید، ناراحت هستید اندکی احساس آرامش خواهند کرد. گفتن جملاتی از این قبیل که: «ای کاش باملاحظه‌تر رفتار می‌کردم»، «ای کاش احساس تو را هم در نظر می‌گرفتم»، «امیدوارم عذرخواهی‌ام را بپذیری»، نشان‌دهنده پشیمانی خالصانه شماست.

درصدد جبران برآیید: اگر راهی وجود دارد که می‌توانید اشتباه خود را جبران کنید، حتما آن را انجام دهید. در واقع این کار بخشی از عذرخواهی صادقانه است و این‌که نشان دهید واقعا از رفتارتان پشیمان هستید و می‌خواهید اوضاع را رو به راه کنید. مثلا اگر حرف بدی زده‌اید باید با گفتن سخنی خوب موجب احساسات خوب در فرد شوید. یا اگر کاری کرده‌اید که اعتماد فرد از شما سلب شده باید کاری کنید این اعتماد از دست‌رفته بازسازی شود.

مرزها را دوباره مشخص کنید: یکی از مهم‌ترین بخش‌های عذرخواهی تعیین و تائید مرزهاست. وقتی شما با کسی وارد دعوا و جرو بحث می‌شوید، درواقع در حال نقض قوانین اجتماعی هستید و عذرخواهی کمک می‌کند طرفین دعوا دوباره مرزهای حرمت را تائید کنند و مراقب باشند در آینده از حد و حدود مورد نظر خارج نشوند. این رفتار باعث می‌شود در آینده نسبت به یکدیگر احساس بهتری داشته باشند.

چند راهنمایی ساده

حواستان باشد وقتی عذرخواهی می‌کنید، در مورد بخشی از کشمکشی که شما موجب شده‌اید سخن بگویید و همه ماجرا را گردن نگیرید. بیشتر مواقع در دعوا و جرو بحث‌ها دو طرف مقصر هستند و معمولا کسی که بیشترین گناه را دارد اول عذرخواهی می‌کند، اما این به معنای پذیرفتن تمام مشکل نیست.

عذرخواهی را با روشی موثر و به گونه‌ای انجام دهید که طرف مقابل نیز اگر در شدت بخشیدن کشمکش بی‌تقصیر نبوده تشویق به عذرخواهی شود.

اگر فرد مقابل چنان آزرده‌خاطر بود که نمی‌توانست براحتی شما را ببخشد، به او وقت دهید و با رفتارهای مناسب خود او را آماده پذیرش عذرخواهی‌تان نمایید. معمولا عذرخواهی‌های صادقانه و از صمیم قلب سریع‌تر پذیرفته می‌شود

یک راهنمای مفید درباره «خیانت همسر»

مشاوران و کار‌شناسان خانواده در پاسخ به این سوال معتقدند در وهله اول رفتار منطقی این است که این فرد نباید هیچ تصمیمی بگیرد اما لازم است با مراجعه به یک مشاور و روان‌شناس، خود را تخلیه کند؛ چرا که مشاور او را با شیوه‌های درست تخلیه هیجانی آشنا خواهد کرد که این کار، بسیار مفید است. به گزارش نامه نیوز به نقل از عصرایران، همان زندگی مشترکی که روزگاری نه چندان دور باامید به وفاداری و با آرزوی داشتن روزهایی شاد آغاز شد. اگر پای صحبت‌ها و خاطرات مشاوران خانواده بنشینیم، اگر سری به دادگاه‌های خانواده بزنیم و اگر کمی بیشتر زیر پوست شهر برویم ردپای این بی‌وفایی‌ها را خواهیم دید و اگر بخواهیم صادق باشیم حتما می‌پذیریم که این ردپا‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. ردپاهای جامانده روی بسیاری از زندگی‌ها که اثر زشت به جامانده از آن به راحتی پاک نخواهد شد. واقعیت این است که خیلی از زوج‌ها تعهد در زندگی مشترک را در کارکردن، انجام وظایف معمول و به دست کردن حلقه ازدواج خلاصه می‌کنند اما «بار بارا دی آنجلیس» می‌گوید: تعهد واقعی یک حلقه ازدواج. عقدنامه، سند ازدواج یا سال‌هایی نیست که با یکدیگر زندگی کرده‌اید. بلکه رفتار شماست در یک یک روزهای زندگی با فردی که دوستش دارید. دلایلی که منجر به خیانت می‌شود یکی از ویژگی‌های ازدواج، تعهد و پایبندی هریک از همسران به یکدیگر و حقوق متقابل است به گونه‌ای که این تعهد شالوده زندگی مشترک است؛ در غیر این صورت اعتماد متقابل بین همسران یا اعضای خانواده کمتر و کمتر خواهد شد. در سبب‌شناسی خیانت دلایل متعددی را می‌توان برشمرد که به دلیل تفاوت‌های فردی این دلایل یا عوامل، می‌تواند در افراد مختلف و جوامع گوناگون و حتی در زمان‌های (شرایط) مختلف، متفاوت باشد. ویلیام گلاسر، روان‌شناس نامی، بیان می‌دارد: زوج‌ها زندگی مشترکشان را با عشق شروع می‌کنند اگر از آن مراقبت نکنند رفته رفته، صمیمیت اولیه به تدریج رنگ می‌بازد. با گذشت زمان زندگی برخی از این افراد به جدایی کشیده می‌شود اما برخی دیگر از آن‌ها به زندگی مشترکشان با آهنگی یکنواخت و ملال آور ادامه می‌دهند و به ارتباطات نامشروع روی می‌آورند. به عقیده این روان‌شناس، مهم‌ترین انگیزه زن و مرد متاهلی که به سوی روابط نامشروع کشیده می‌شوند، تجربه مجدد صمیمیت است. چیزی که دیگر آن را در زندگی مشترکشان نمی‌یابند. اگرچه هیچ‌کدام از دلایل پی آمده، خیانت و بی‌وفایی را توجیه نمی‌کند و راه‌حل اساسی برای این مشکلات مشاوره، گفت‌وگو و صبر است برخی از عوامل اثرگذار بر این موضوع بدین قرار است: ۱ - عدم رضایت از ازدواج و برآورده نشدن نیازهای عاطفی و زناشویی: یکی از عوامل اصلی خیانت، نارضایتی از روابط زن و شوهر است؛ زمانی که بین همسران روابط زناشویی خوبی حاکم نباشد، این احتمال وجود دارد فرد به همسر خود خیانت کند. اختلالات زناشویی که به مرور زمان برای برخی به وجود می‌آید و مشکلات شخصیتی باعث می‌شود فرد نتواند به همسر خود محبت کند و فقدان محبت، عاطفه و روابط گرم و صمیمی باعث این خیانت‌ها می‌شود. همسرانی که به هر دلیلی از محبت و توجه شریک زندگی خود محروم باشند، معمولا وقتی مورد وسوسه و اغوای شخص دیگری قرار می‌گیرند ممکن است دچار انحراف شوند. ۲ - انگیزه‌ای برای پایان دادن ازدواجی که دیگر رضایت بخش نیست: رفتارهای زشت، نق زدن‌های دائمی، نزاع‌ها و مجادله‌های فراوان دستورالعمل مناسبی برای ایجاد سردرد و در تصور برخی همسران (البته به نادرست)، خیانت بهترین راه فرار از جهنم خانه است. راهی که البته آن‌ها را از چاله درمی آورد و به چاه می‌اندازد. ۳ - انتقام: برخی از زوجین به اشتباه فکر می‌کنند حال که مورد خیانت قرار گرفته‌اند آن‌ها نیز مجاز به مقابله به مثل هستند. برخی تصور می‌کنند باید طعم تلخ دارویی را که به آن‌ها خورانده شده، به همسرشان بخورانند تا متوجه اشتباه خود و آنچه که بر سر همسرشان آمده بشوند. غافل از اینکه این کار قبل از هر کسی خودشان را از پا درمی آورد. ۴ - برگرداندن حس فردیت و استقلال: یک نظریه بر این عقیده است که انگیزه چنین عملی تمایل افراد به برگرداندن حس فردیت و استقلالی است که در چارچوب ازدواج تضعیف شده است. فرد ممکن است از نظر عاطفی به حدی از بلوغ هیجانی نرسیده باشد که بتواند در مقابل ناراحتی یا نارضایتی همسر، تمامیت خود را حفظ کند، به همین دلیل با جست‌و‌جوی یک رابطه جدید در واقع در جست‌و‌جو و بازسازی خود جدید است. ۵ - اطمینان خاطر از جذابیت برای جنس دیگر: برخی از افراد در پی نیاز به اطمینان خاطر از اینکه هنوز برای جنس دیگر جذاب و خواستنی هستند، به رابطه خارج از ازدواج رو می‌آورند. به واقع، در روابط طولانی این سوال برای برخی پیش می‌آید آیا هنوز در بازار خریداری دارند یا خیر؛ که یافتن پاسخ این پرسش ممکن است آنان را به سوی اهداف غیرمشروع سوق دهد. ۶ - کسب هیجان و تنوع: بعضی مواقع هم رابطه خارج از ازدواج، فقط به منظور کسب هیجان و تنوع اتفاق می‌افتد یعنی هیچ شکایت یا نارضایتی خاصی در ازدواج وجود ندارد فقط برخی افراد به دنبال هیجان رابطه خارج از ازدواج هستند. آسیب‌هایی که خیانت به جان خانواده می‌اندازد خیانت به همسر عوارض و پیامدهای متعددی را به دنبال خواهد داشت که هم بر فرد هم بر خانواده و هم بر جامعه تاثیر می‌گذارد. بی‌وفایی یکی از عمده‌ترین دلایل ذکر شده برای طلاق است. همچنین نتایج مطالعات زیادی نشان داده است واکنش فرد به خیانت همسر، شبیه علائم استرس پس از ضربه روانی، همچون علائم شوک، سردرگمی، خشم، افسردگی، آسیب دیدن عزت نفس و کاهش اعتماد به نفس است. نتایج پژوهش‌های دیگر حاکی از آن است که پس از افشای خیانت همسر، خانواده‌ها با مسائلی نظیر بحران زناشویی، تضعیف عملکرد در نقش‌های والدینی و مشکلات شغلی روبه رو می‌شوند. از دیگر پیامدهای خیانت همسر می‌توان به مسائلی نظیر ضرب و شتم، قتل همسر و اقدام به خودکشی اشاره کرد. همچنین از دست دادن اعتماد و اعتبار نزد همسر، اذیت کردن و آسیب رساندن به خود و خانواده، از دست دادن وجهه و احترام خود نزد همسر و دیگران از عمده‌ترین آسیب‌ها و مشکلاتی است که متوجه فرد خاطی می‌شود. هنگامی که ما در مسیر خطا قدم برمی داریم، همیشه احساس اضطراب و ترس خواهیم داشت و آرامش درونیمان از بین خواهد رفت. انواع و اقسام خیانت خیانت در رابطه همسران دارای انواع و اقسام مختلفی است که عبارت است از: ۱ - خیانت رفتاری: منظور از خیانت رفتاری این است که یکی از همسران به صورت رفتاری و با ارتباط برقرار کردن با شخصی خارج از سیستم خانواده به همسرش خیانت کند. ۲ - خیانت ذهنی: افرادی که در فکر و تخیلاتشان مدام به شخصی دیگر می‌اندیشند از آنجا که این شخص، زاده ذهنشان است آن فرد شخصی ایده آل به شمار می‌آید و در این موقع است که برای زندگی مشترک خطر می‌آفریند چرا که آن شخص دائم شریک زندگی‌اش را با فرد ایده آل ساخته ذهنش مقایسه می‌کند و چون در حال قیاس است، در ارتباط با همسرش به مشکل برمی خورد و رابطه سرد می‌شود. ۳ - خیانت کلامی: در این نوع خیانت، زن یا مرد به صورت تلفنی یا اینترنتی با یکدیگر صحبت می‌کنند. متأسفانه این نوع ارتباط‌های ناسالم با گسترش استفاده غلط از اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، تلفن‌های هوشمند و... افزایش یافته است. چگونه به همسر خود وفادار بمانیم؟ تا زمانی که به اصطلاح همه چیز گل و بلبل است و هیچ مشکلی در زندگی مشترک وجود ندارد ماندن در کنار همسر چندان هنر بزرگی نیست. هنر واقعی این است که با وجود مشکلات و در بد‌ترین شرایط باز هم همسران به یکدیگر وفادار بمانند. اگر مشکلات و شرایطی دارید که احساس می‌کنید می‌تواند شما را به سمت و سوی بی‌وفایی سوق دهد نکاتی که در ادامه بیان می‌شود، کمک کننده خواهد بود: وفاداری در غیاب همسر شرایط کاری و زندگی بسیاری از زوجین به گونه‌ای است که ناچارند هر از گاهی از یکدیگر دور باشند؛ پس به یاد داشته باشید هیچ دلیل موجهی برای تخطی از قانون وفاداری به همسر وجود ندارد و شما تحت هر شرایطی باید به همسرتان وفادار بمانید؛ حتی اگر مدتی از هم دور باشید تا زمانی که هنوز پیمان ازدواج میان شما و همسرتان وجود دارد، باید به یکدیگر وفادار بمانید. صداقت داشته باشید یکی از مهم‌ترین عوامل در حفظ وفاداری همسران به یکدیگر، صداقت است. تحت هیچ شرایطی به همسرتان دروغ نگویید و شرایط را به گونه‌ای پیش نبرید که همسرتان ناچار شود به شما دروغ بگوید. اگر همسرتان بخواهد درباره موضوعی با شما صحبت کند، واکنش شما عاملی بسیار تعیین کننده خواهد بود؛ چرا که موجب می‌شود او جرأت حقیقت گویی را پیدا کند؛ در غیر این صورت، او دروغ گفتن را انتخاب می‌کند. گذشت کنید اگر می‌خواهید همسرتان به شما وفادار بماند، باید خودتان همواره به او وفادار بمانید. همسران همواره به یکدیگر درس می‌دهند و از هم درس می‌آموزند. زمانی که شما به همسرتان وفادار باشید، او از رفتار شما وفاداری را می‌آموزد. زمانی که شما از اشتباه او چشم‌پوشی می‌کنید، او هم از شما می‌آموزد که از اشتباه شما بگذرد. همین نکات ساده و کوچک، میزان وفاداری همسران را نسبت به یکدیگر بسیار بالا می‌برد. شما دو انسان هستید از دو خانواده متفاوت و با آداب و رسوم گوناگون؛ پس طبیعی است که با هم اختلاف داشته باشید و‌گاه و بیگاه موجب رنجش و ناراحتی یکدیگر شوید. سعی کنید از هم کینه به دل نگیرید، مشکلات را میان خودتان حل کنید تا در ذهنتان باقی نماند. هیچ مشکلی را حل نشده باقی نگذارید؛ زیرا این قبیل مشکلات در آینده به معضلات بزرگی تبدیل خواهند شد. با همسرتان دوست باشید دوستان عیوب یکدیگر را نمی‌بینند و اگر ببینند، آن‌ها را نادیده می‌گیرند و اهمیتی نمی‌دهند. سعی کنید همواره در زندگی شور و هیجان داشته باشید و اجازه ندهید زندگیتان یکنواخت و خسته کننده شود. همپای هم باشید تا همسرتان نیاز نداشته باشد به فرد دیگری پناه ببرد. همواره با اعتماد به نفس و قوی باشید به خودتان برسید، تمیز و مرتب باشید، هیچ عاملی نباید باعث شود که شما خودتان را فراموش کنید؛ پس به خودتان اهمیت دهید تا دیگران هم بیاموزند باید به شما اهمیت دهند. همسرتان را‌‌ همان گونه که هست، بپذیرید شما این فرد را انتخاب کرده‌اید و روز اول او را با تمام خصوصیاتش دیده و پسندیده‌اید. هرگز همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید. او را‌‌ همان گونه که هست، دوست داشته باشید و سعی نکنید او را تغییر دهید. کمال گرا نباشید. در دنیا کسی وجود ندارد که از همه نظر بی‌عیب و کامل باشد. روز اول که همسرتان را انتخاب کردید، مسلماً عیوب او را دیده‌اید اما به دلیل عشق به او و اشتیاقی که برای ازدواج و شروع زندگی جدید داشتید، سعی می‌کردید آن عیوب را نادیده بگیرید و آن‌ها را ساده و بی‌ارزش تلقی کنید؛ اکنون نیز باید چنین کنید. بعد از ازدواج، دیگر زمان عیب یابی از همسر سپری شده است؛ پس بهتر است سعی کنید او را با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش دوست داشته باشید. بهسازی یک رابطه زخم خورده یک فرد سالم از لحاظ شخصیتی در مواجهه با خیانت یا بی‌وفایی همسرش چه رفتاری باید داشته باشد؟ مشاوران و کار‌شناسان خانواده در پاسخ به این سوال معتقدند در وهله اول رفتار منطقی این است که این فرد نباید هیچ تصمیمی بگیرد اما لازم است با مراجعه به یک مشاور و روان‌شناس، خود را تخلیه کند؛ چرا که مشاور او را با شیوه‌های درست تخلیه هیجانی آشنا خواهد کرد که این کار، بسیار مفید است. دوم، ریشه یابی علت خیانت بسیار ضروری است؛ البته علت‌ها را هم باید در خودش و هم در همسرش جست‌و‌جو کند. نکته مهم آن است که فرد به خود اجازه دهد تا با گذشت زمان، آرام و تخلیه شود و در ضمن راهکارهای خود را با روان‌شناس در میان بگذارد. آنچه که منطقی‌تر و اساسی‌تر است، آن است که این رابطه را بهسازی کند؛ چرا که ممکن است خودش هم، در این خیانت مقصر بوده باشد؛ زیرا خیانت در بیشتر مواقع یک رابطه دو طرفه است و هر یک از زوجین در بروز آن مقصرند. بهسازی را چگونه می‌توان شروع کرد؟ اول باید تصمیمی عاقلانه گرفت. گاهی اوقات فرد تصمیم می‌گیرد از همسر خود جدا شود. گاهی هم فرد تصمیم می‌گیرد میدان را خالی نکند. حال اگر قرار بر ماندن شد، خیلی صادقانه باید فرد هم بر روی خود و هم بر روی طرف مقابل، کار کند. استرس‌ها، تنش‌ها و درگیری‌های خودش را پایین بیاورد، جو خانه را آرام نگه دارد تا مشکل برطرف شود. به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم که فرد باید به رفتارهای کنترلی کسی که به او خیانت شده است احترام بگذارد تا این برهه زمانی و این تنش‌های درونی طرف مقابل حل و فصل شود؛ یعنی، اگر به علت رابطه خارج زناشویی تحت کنترل همسر هستیم، باید به آن احترام بگذاریم و شرایط همسر را درک کنیم، مواردی از قبیل تماس‌های مداوم و پرسش در مورد اینکه کجا هستی؟ با چه کسی بودی؟ و مواردی از این دست، نباید فرد را عصبی کند. این افراد اتفاقا باید بدانند رعایت این نکات خودش درمان است و باعث ایجاد اعتماد در زندگی می‌شود.

پاهای پر خاصیت مرغ

 

عصاره پای مرغ، مملو از ویتامین D، ویتامین A، کلسیم، فسفر، منیزیم و اسیدهای چرب، همچنین سرشار از مواد غضروف‌ساز از جمله «سولفات کندروئتین» است که به جلوگیری و ترمیم نکروز و پوسیدگی مفاصل و غضروف‌ها کمک می‌کند.

طبق تحقیقات انجام‌شده «پای مرغ» حاوی بسیاری از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی است که بدن انسان قادر به تولید آن‌ها نیست. به همین جهت افرادی را که دچار مشکلاتی مانند خمیدگی (ناشی از کمبود کلسیم)، پوکی استخوان، آرتروز، نرمی استخوان (راشیتیسم) در کودکان و بزرگسالان، روماتیسم، شکستگی استخوان و به طور کلی تغییرات ساختمانی در استخوان‌ها و نیز اختلال عملکرد عضلانی ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین D هستند، می‌توان با استفاده از این ماده غذایی درمان کرد.

 
خواص درمانی

* بهترین درمان برای راشیتیسم (نرمی استخوان در کودکان) و پوکی استخوان

* جلوگیری و ترمیم نکروز و پوسیدگی مفاصل و غضروف‌ها

* پیشگیری و درمان صدای مفاصل در حال فرسایش

* جایگزین برای قرص‌های غضروف ساز

* کمک به رشد کودکان و نوجوانان

* بهترین منبع گلوکزامین و سولفات کندورایتین

* ترمیم‌کننده شکستگی استخوان

* بهبوددهنده کمردرد یا دیسک کمر

 
کنترل فشارخون با پای مرغ

پژوهشگران دریافتند که پای مرغ در کاهش فشارخون مفید می‌باشد. مطالعه اخیر دانشمندان پزشکی حاکی از آن است که 4 نوع پروتئین در پاهای مرغ وجود دارد که نقش مهمی در کنترل فشارخون دارد. متخصصین در یک مطالعه علمی که در مجله تیم کشاورزی و مواد غذایی آمریکا منتشر شد، با خوراندن پروتئین کلاژن به موش‌ها که از پاهای مرغ استخراج شده بود به این نتیجه رسیدند که فشارخون آن‌ها به طرز قابل‌توجهی کاهش یافته بود. در این تحقیق، در یک دوره چهار هفته‌ای به موش‌ها کلاژن داده ‌شد.

 
ژلاتین برای سلامتی مفصل

یکی از مزایای باورنکردنی سوپ استخوان واقعی تهیه‌شده با پای مرغ که در سرکه خیسانده شده باشد وجود مقدار زیادی ژلاتین در سوپ فوق می‌باشد. ژلاتین شکل پخته‌شده کلاژن است که نیمی از پروتئین بدن ما را تشکیل می‌دهد، بنابراین وقتی آن را مصرف می‌کنید در واقع در حال بدنسازی هستید. ژلاتین تأمین‌کننده گلیسین، آمینواسیدی است که غضروف‌های سالم را افزایش می‌دهد و نهایتاً به اجتناب از درد مفصل کمک می‌کند.


 

سوپ پای مرغ



تراکم استخوان را افزایش می‌دهد

کلسیمی که از استخوان‌ها وارد سوپ می‌شود آماده جذب در بدن شما می‌باشد و سلاح کاملی در مقابل پوکی استخوان یا هر نوع استخوان‌های ضعیف است. پوکی استخوان (که کاهش تراکم استخوان گفته می‌شود)، اصولاً با روند پیری و افزایش سن ایجاد می‌شود. مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم، فسفر و ویتامینD، استفاده از نور مستقیم آفتاب، فعالیت و ژنتیک عوامل اصلی تعیین‌کننده میزان افزایش تراکم استخوان هستند. هرچه تراکم استخوان در سنین جوانی بیشتر باشد و فرد از مواد غذایی حاوی کلسیم و فسفر فراوان بیشتر استفاده کند، روند ایجاد پوکی استخوان به تأخیر می‌افتد.

همچنین در بیماری استئوآرتریت (یک بیماری مفصلی تحلیل رونده است که به طور معمول در افراد مسن دیده می‌شود و در زنان شایع‌تر از مردان می‌باشد)، تغییرات ساختمانی در غضروف‌های مفاصل و معمولاً در مفاصلی که تحمل‌کننده وزن بدن هستند، مثل ستون فقرات و زانو، استفاده از یک رژیم غذایی حاوی مقادیر کافی ویتامین، کلسیم، فسفر و آهن، همراه با نرمش و ورزش بسیار مۆثر است.

عصاره پای مرغ، مملو از ویتامین D، ویتامین A، کلسیم، فسفر، منیزیم و اسیدهای چرب، همچنین سرشار از مواد غضروف‌ساز از جمله «سولفات کندروئتین» است که به جلوگیری و ترمیم نکروز و پوسیدگی مفاصل و غضروف‌ها کمک می‌کند.

 
به هضم غذا کمک می‌کند

با وجود دیگر مزیت ژلاتین، سوپ استخوان به بدن شما کمک می‌کند که غذاهایی همچون شیر، گوشت و حبوبات را به طور موثرتری هضم کند.

 
با استرس مبارزه می‌کند

مصرف ژلاتین، کورتیزول اضافی که در اثر استرس تولید می‌شود را خنثی می‌کند، می‌تواند خواب را بهبود بخشد و حافظه و یادگیری را بهتر کند.

 
روش مصرف

مقدار 500 گرم پای مرغ را پس از تمیز کردن و شستشو، به همراه 3 تا 4 لیوان آب داخل قابلمه‌ای قرار داده و 1 عدد پیاز درشت را پس از پوست گرفتن اضافه کرده روی حرارت قرار داده و زیر آن را کم کنید و به مدت حداقل 4 تا 6 ساعت حرارت دهید البته با شعله ملایم. پس از گذشت این زمان محتویات قابلمه را پس از استخوان‌گیری داخل مخلوط‌کن ریخته و صاف کنید و در فریزر نگهداری کنید برای مصرف کافی است از «عصاره پای مرغ» تهیه‌شده مقداری را به انواع سوپ و خورشت تهیه‌شده اضافه و سپس میل کنید.


درمان افسردگی با پای مرغ!

پای مرغ را چه ماشینی و چه محلی (اگر مرغ محلی باشد بهتر است) تمیز بشویید. بدون اینکه در آب جوش زده و پوست زردرنگ آن را پاک کنید. پای مرغ را خوب بشویید و روی آتش کباب کنید و بخورید. مد نظر داشته باشید که فقط ناخن‌های آن را بکنید و انگشتان باید باشد. چندین بار در روز انجام دهید. به زودی و به فاصله یک هفته می‌بینید که چه جادویی می‌کند. مصرف پای مرغ بدون کندن پوست آن بسیار مۆثر در درمان افسردگی و اضطراب می‌باشد. این روش نه شیمیایی هست و نه اثرات جانبی دارد.

 
پای مرغ برای کودکان هم مفید است

بسیاری از پزشکان تغذیه و همچنین پزشکان جراح ارتوپدی در بسیاری موارد استفاده از سوپ‌های مختلف حاوی عصاره پای مرغ را به بیماران خود توصیه می‌کنند. مصرف سوپ پای مرغ بهترین دارو و منبع کلسیم و ویتامین D برای کودکان، جوانان و بزرگسالان می‌باشد! پای مرغ سرشار از مواد غضروف ساز است و به مراتب موثرتر و مفیدتر از قرص‌های غضروفی آمریکایی و اروپایی است. در واقع پای مرغ دارای «سولفات کندروئتین» است و جلوگیری و ترمیم نکروز و پوسیدگی مفاصل و غضروف‌ها را بر عهده دارد. قلم پای مرغ سرشار از مواد خون‌ساز و آهن ساز است و برای جلوگیری از پوکی استخوان هم بسیار مفید است و همچنین خواص معجزه‌آسایی در درمان آرتروز دارد. مادران می‌توانند در کنار داروهای تجویزشده توسط پزشک، از سوپ پای مرغ نیز برای بهبودی سریع‌تر فرزندانشان استفاده کنند. حتی در بزرگسالان مبتلا به این بیماری نیز، مصرف عصاره پای مرغ بسیار سودمند است.

عصاره پای مرغ اگر همراه با کمی پیاز پخته شود، کلسیم آن به بیش‌ترین مقدار می‌رسد.

 
نکته مهم

افرادی که مبتلا به بیماری قلبی و چربی خون و کلسترول بالا هستند باید از مصرف آن خودداری کنند و یا اینکه بعد از تهیه آن چربی آن را بگیرند.

زرده تخم‌مرغ بخوریم یا نخوریم؟

تخم‌مرغ از وعده‌های غذایی پرمصرف و پرطرفدار به ویژه به عنوان صبحانه است که از گذشته تردیدهای بسیاری درباره خوردن یا نخوردن زرده آن وجود داشته است. به گزارش ایسنا، بسیاری از مردم وقتی صبحانه خود را با یک املت بدون زرده می‌خورند، حس بهتری دارند و تصور می‌کنند که کار درستی کرده‌اند. آنها زرده طلایی تخم مرغ را بدون اینکه لحظه‌ای درباره خواص آن بیاندیشند دور می‌اندازند و اگر به آنها بگویید دور انداختن زرده تخم‌مرغ اصلا هم برای سلامتی‌شان مفید نیست، قطعا متعجب خواهند شد. در این گزارش به نقل از پایگاه اینترنتی مانی دات یواس نیوز، به توصیف باورهای غیرعلمی و حقایقی جالبی راجع به زرده مرغ می‌پردازیم که از خواندن آن شگفت‌زده می‌شوید: اشتباه نخست: در هفته بیش از سه تخم‌مرغ نخورید قبل از اینکه درباره زرده تخم مرغ صحبت کنیم بگذارید کمی راجع به تخم‌مرغ کامل حرف بزنیم. بسیاری از مردم اصلا نمی‌دانند منشا این نقل قول که در هفته بیش از سه تخم مرغ نخورید کجاست. این دستورالعمل نخستین بار در دهه 70 میلادی پس از آنکه انجمن قلب آمریکا اعلام کرد میزان کلسترول خون انسان باید به کمتر از 300 میلی‌گرم در روز محدود شود، صادر شد. به دنبال اعلام این خبر، انجمن قلب آمریکا توصیه کرد میزان مصرف تخم مرغ باید به سه عدد در هفته محدود شود تا کلسترول خون از میزان اعلام شده فراتر نرود. از آنجا که یک تخم مرغ درشت 211 میلی‌گرم کلسترول دارد، لذا اعمال این محدودیت منطقی به نظر می‌رسد. اما جالب اینجاست که انجمن قلب آمریکا مدتی بعد دستورالعمل قبلی خود را بروزرسانی کرده و این قضیه را روشن کرد که خوردن تخم مرغ آن هم به صورت کامل به عنوان یکی از بخش‌های مهم وعده‌های غذایی روزانه محسوب می‌شود. این انجمن همچنین اعلام کرد: در صورتی ‌که تخم مرغ جایگزین سایر غذاهای پرکلسترول نظیر گوشت شود، خوردن بیش از یک عدد تخم مرغ کامل در روز نیز یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود. اشتباه دوم: تمام پروتئین تخم مرغ تنها در سفیده آن وجود دارد اگرچه سفیده تخم مرغ محتوی میزان بالایی پروتئین است اما زرده آن را نیز نباید نادیده بگیرید. یک تخم مرغ بزرگ 3.6 گرم پروتئین در سفیده و 2.7 گرم پروتئین در زرده خود دارد. این بدین معناست که 60 درصد پروتئین موجود در تخم مرغ در سفیده آن و 40 درصد دیگر در زرده آن است. پس دفعه بعدی که خواستید زرده تخم مرغ را دور بیاندازید بیشتر فکر کنید. اشتباه سوم: دور انداختن زرده تخم مرغ گزینه سالمتری است زرده تخم مرغ علاوه بر داشتن میزان بالایی پروتئین، محتوی چربی‌های غیراشباع و بسیار مفید برای سلامت قلب شامل چربی امگا - 3 است. بسیاری از مردم از چربی و کلسترول موجود در تخم مرغ به ویژه در زرده آن وحشت دارند اما فراموش می‌کنند که سایر غذاها نظیر گوشت قرمز، ماکیان و لبنیات نیز به همین اندازه یا حتی بیشتر چربی و کلسترول دارند. علاوه بر این، نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد که چربی‌های اشباع شده کلسترول خون را بیش از کلسترول موجود در غذاها افزایش می‌دهند. بنابراین زرده تخم مرغ با داشتن 1.6 گرم چربی اشباع که این میزان 8 درصد کل میزان مجاز مصرف روزانه برای بدن است، قابلیت تبدیل شدن به یک رژیم غذایی سالم را دارد. زرده تخم مرغ علاوه بر این سرشار از بسیاری از مواد مفید و مغذی نظیر ریبوفلاوین، ویتامین D و ویتامین ب12 است. زرده تخم‌مرغ همچنین مواد مغذی نظیر کولین و سلنیوم را در دل خود جای داده است. مطالعات جدید نشان می‌دهد که کولین در رشد مغزی جنین نقشی حیاتی ایفا می‌کند لذا غذاهای سرشار از کولین نظیر تخم مرغ برای زنان باردار بهترین رژیم غذایی محسوب می‌شوند. آنتی‌اکسیدان سلنیوم نیز یک ماده حیاتی است که در بهبود سیستم ایمنی و تنظیم هورمون‌ها نقش دارد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد سلنیوم همچنین از بدن در مقابل برخی سرطان‌ها محافظت می‌کند. البته نباید از کنار آنتی‌اکسیدان‌های فتوشیمیایی نظیر زئاکسانتین و لوتئین به سادگی گذشت. هر دوی این آنتی‌اکسیدان‌ها به خانواده کاروتنوئیدها تعلق داشته و نقش حیاتی و موثری درسلامت چشم دارند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد این آنتی‌اکسیدان‌های فتوشیمیایی خطر ابتلا به تحلیل نقطه ماکولار چشم (دژنراسیون ماکولا) را کاهش می‌دهد. این عارضه که سبب از بین رفتن بینایی می‌شود در سنین بالا رخ می‌دهد. علاوه بر این شواهد مختلف نشان می‌دهد لوتئین برای سلامت پوست و قلب مفید است. تکلیف دوستداران تخم مرغ چیست؟ از آنجا که یک تخم مرغ کامل با داشتن حجم بالایی از مواد مغذی بسیار مهم و حیاتی تنها 70 کالری انرژی دارد، باید تخم مرغ را به صورت کامل خورد. نکته جالب‌تر اینکه انجمن قلب آمریکا تخم مرغ را در فهرست غذاهای سالم زیر یک دلار قرار داده و این مساله نیز تخم مرغ را یک انتخاب بسیار ارزان کرده است. اگر می‌خواهید نیمرو، املت یا کوکو طبخ کنید، زرده و سفید را مخلوط کنید تا مواد مغذی حیاتی آن را حفظ کنید ضمن اینکه چربی و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش می‌دهید. این شیوه به شما کمک می کند که دستورالعمل روزی یک تخم مرغ را نیز رعایت کنید.

آیا شما زن و شوهر ایده آلی هستید یا نه؟

می‌توانید با یک نگاه عاشق شوید و با استناد بر آن، تا آخر عمر با عشق دیرینه تان زندگی کنید. شاید گاهی فکر کنید رابطه‌تان دیگر مثل گذشته نیست ولی به یاد همان نگاه به آن امیدوار می شوید هرچند که خیلی از زن و شوهر‌ها با چنین پیش‌ زمینه ای به با هم بودن ادامه می‌دهند و این جمله معروف و متداول که «عشق همین است. بعد از چند سال فقط خاطره‌اش باقی می‌ماند!» را با خود تکرار می‌کنند، اما متخصصان ارتباط می‌گویند اگر آداب ارتباط موثر را بدانید و به آنها پایبند باشید، دلیلی ندارد که به جای عشق با خاطره آن زندگی کنید. اگر هنوز حرف‌مان را جدی نگرفته‌اید، این مطلب را بخوانید و بعد در مورد خودتان و رابطه‌ای که در آن قرار گرفته‌اید قضاوت کنید. به او اعتماد دارید؟ هر کدام از ما اعتماد را به یک شیوه تعریف می‌کنیم. بعضی‌های‌مان چشم و گوش بسته خود را به دست دیگری می‌سپاریم و اجازه می‌دهیم او جریان زندگی‌مان را نه به شیوه‌ای که دوست داریم، بلکه به شکلی که خودش می‌خواهد هدایت کند. بعضی‌های‌مان هم فقط می‌توانیم اعتماد را به قیمت زیر نظر گرفتن تمام وقت شریک زندگی به دست بیاوریم و یک عمر با این سؤال سنگین که امروز چه اشتباهی کرده خود را شکنجه دهیم. اگر احساس خوشایند اطمینان به رابطه شما پا گذاشته، بهتر است شرط‌های دیگری که در ادامه آورده‌ایم را هم بررسی کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای سنجیدن میزان اعتمادی که در رابطه شما وجود دارد، این سؤال‌های اولیه را از خود بپرسید: - در لحظه‌های سخت زندگی‌تان می‌تواند به او تکیه کنید و از اینکه همراه‌تان است آرامش می‌گیرید؟ - وقتی کاری به او می‌سپرید یا وعده‌ای از او می‌گیرید، روی قولش می‌ماند و حرفش را عملی می‌کند؟ - احساس می‌کنید او مثل یک کوه پشت‌تان ایستاده است؟ نامزدتان چطور؟ او هم همینطور روی شما حساب می‌کند؟ اگر می‌خواهید بودن یا فقدان این احساس به قیمت از دست رفتن عشق‌تان تمام نشود از خود بپرسید که دلیل اعتماد کردن‌تان به او چیست؟ چه ویژگی‌هایی از نامزدتان خیال شما را راحت کرده و در چه مواردی باید بیشتر مراقب باشید؟ اگر هم به او اعتماد ندارید، یک بار دیگر باورهای خودتان را زیر ذره‌بین بگذارید. ببینید که این بی‌اعتمادی حاصل تربیت و تجربیات زندگی گذشته‌تان است یا به‌خاطر رفتار‌ها و ویژگی‌های نامزدتان ایجاد شده است؟ اگر بی‌اعتمادی در درون شما ریشه دارد، چاره‌ای جز درمان فردی با کمک یک روان‌شناس ندارید، اما اگر او تنها کسی است که این احساس را در شما ایجاد می‌کند، باید با احتیاط بیشتری در این مسیر قدم بردارید. چالش‌های اقتصادی را چطور حل می‌کنید؟ کم نیستند زندگی‌هایی که به‌خاطر مشکلات اقتصادی یا اختلاف‌هایی که به‌خاطر آن ایجاد می‌شوند از هم می‌پاشند. اینکه هر دوی شما بار مالی را با هم به دوش بکشید، اینکه سبک مشابهی برای هزینه کردن درآمد‌های‌تان داشته باشید و اینکه چقدر به آینده مالی یک رابطه امیدوار باشید و واقعیت‌های پیش روی‌تان را بپذیرید، همه در سرنوشت خوشبختی شما تاثیری غیرقابل انکار می‌گذارند. تفاوت در چنین ارزش‌هایی خیلی زود خودش را در رابطه نشان می‌دهد. از‌‌ همان قرار اول، تعیین اینکه وظیفه پرداخت صورت‌حساب رستوران با چه کسی است گرفته تا انتخاب خانه مشترک و این سؤال که باید با منابع موجود ساخت یا اینکه نباید از ایده‌آل‌های همیشگی کوتاه آمد. اگر می‌خواهید بدانید پول و موضوعات مربوط به آن در رابطه شما چقدر تاثیر می‌گذارد، این سؤال‌ها را از خود بپرسید: - شما و همسرتان در مورد موضوعات مالی دعوا هم می‌کنید یا اینکه وقتی سر و کله یک مشکل اقتصادی پیدا می‌شود، مثل یک تیم و با هم‌فکری آن را حل می‌کنید؟ - آیا فکر می‌کنید تامین مخارج زندگی وظیفه اوست و از زیر سنگ هم که شده، باید نیازهای زندگی را تامین کند؟ - آیا یکی از شما تصور می‌کنید دیگری در مورد موضوعات مالی کوتاهی می‌کند و با تلاش کم یا هدر دادن پول به زندگی‌تان صدمه می‌زند؟ - مرزهای مالکیت در زندگی مشترک‌تان تا چه اندازه پر رنگ است و چقدر بین شما حساب و کتاب وجود دارد؟ به این سوال‌ها صادقانه پاسخ دهید و خودتان در مورد شیوه‌ای که در پیش گرفته‌اید قضاوت کنید. بعد هم از خود بپرسید اگر همسرتان با همه ویژگی‌هایی که امروز دارد -اما بدون مشکلات مالی- دوباره از شما خواستگاری می‌کرد، چه پاسخی به او می‌دادید؟ شاید بهتر باشد حساب پول را از احساس و رفتارهای او جدا کنید تا نگاهی واقع‌بینانه‌تر به این زندگی داشته باشید. با هم بودن‌کیف‌تان را کوک می‌کند؟ دکتر جان گاتمن، استاد دانشگاه واشینگتون می‌گوید اگر می‌خواهید بعد از گذشت سال‌ها از زندگی مشترک‌تان، بفهمید که طلاق تا چه اندازه رابطه شما را تهدید می‌کند، نگاهی به رفتارهای خودتان بیندازید. او می‌گوید زمانی که «تحقیر» که دقیقا نقطه مقابل احترام است پا به رابطه زناشویی می‌گذارد، خیلی چیز‌ها از بین می‌رود. به عبارت دیگر، وقتی قضاوت‌های منفی، انتقادهای بی‌وقفه و نیش و کنایه زدن از طرف یکی از زوج‌ها یا هر دوی آنها به عادت‌های رفتاری تبدیل می‌شود، دیگر جایی برای خوشبختی باقی نمی‌ماند. اگر می‌خواهید حال واقعی‌تان را در این رابطه بدانید، این سؤال‌ها را از خود بپرسید: - آیا وقت گذراندن با شریک زندگی‌تان، حال شما را خوب می‌کند یا اینکه انرژی‌تان را می‌گیرد؟ - همسرتان برای اینکه چند جمله بیشتر با شما حرف بزند و یک ساعت زود‌تر به خانه برسد لحظه‌شماری می‌کند؟ - آیا هنگام بحث کردن، در مورد یک موضوع با دل و جان با هم حرف می‌زنید یا اینکه شخصیت یکدیگر را زیر سؤال می‌برید و انگشت اتهام را به سمت او نشانه می‌گیرید؟ - آیا دوست دارید احساساتی که در دل‌تان چرخ می‌زند را با او به اشتراک بگذارید یا اینکه این کار را بی‌فایده یا بهانه‌ای برای بحث و جدل می‌دانید؟ ارتباط موثر، مهارتی است که گرچه با شما به دنیا نمی‌آید اما می‌توانید در جریان تجربه‌های اجتماعی آن را یاد بگیرید. پس اگر بعد از پاسخ دادن به این سوال‌ها احساس کردید رابطه‌تان در موقعیت مناسبی قرار ندارد، به جای نا‌امید شدن و تن دادن به شرایط، با کمک مشاور خانواده و خواندن کتاب‌های روان‌شناسی معتبر، جریان زندگی‌تان را عوض کنید. شما هنوز هم می‌توانید تا ۵۰ درصد و حتی بیشتر این رابطه را مدیریت کنید، پس تصور نکنید که به پایان راه رسیده‌اید و هیچ ابزاری برای تغییر شرایط ندارید. وقتی با او هستید که هستید؟ شخصیت هر کدام از ما چندین بعد دارد که می‌تواند در مقابل هر فردی یا در هر موقعیتی از ما انسانی متفاوت بسازد. ممکن است در محیط کار محکم و قاطع و در خانه آرام و انعطاف‌پذیر باشید. ممکن است در خانه پدری‌تان زودرنج و در خانه مشترک‌تان صبور و سازگار باشید اما هر چه باشید، باید باور کنید که همه این آدم‌ها خودتان هستید. حالا چشم‌های‌تان را ببندید و خودتان را در کنار شریک زندگی‌تان تصور کنید. کنار او هستید کدام یک از ابعاد شخصیت‌تان را بیش از دیگر ابعاد بروز می‌دهید؟ - آیا بهترین خود شما، زمانی که با او هستید جلوه‌گر می‌شود؟ - آیا بد‌ترین بعد شخصیت‌تان در لحظاتی که با او هستید خودش را نشان می‌دهد و وقتی در کنارش حاضر می‌شوید، دل‌تان می‌خواهد منفی‌ترین احساسات درون‌تان را ابراز کنید؟ - هم خود خوب و هم خود بدتان را در کنار او می‌بینید؟ وقتی در کنار او هستید خودتان را دوست دارید؟ در کنار آدم‌های مثبت‌اندیشی که احساس خوشایندی به شما می‌دهند، قطعا شما آدم بهتری خواهید بود. پس اگر بعد از شروع این رابطه اسب سرکش شخصیت‌تان رام شده تعجب نکنید، یا اینکه اگر در اوج آرامش پا به این زندگی گذاشته‌اید اما در حضور او تمام جلوه‌های خشم در وجود شما خود را نشان می‌دهند، بپذیرید که یک پای این رابطه می‌لنگد. شاید بهتر باشد قبل از بله گفتن خود را در جریان این رابطه زیر ذره‌بین بگذارید و سپس قضاوت کنید که بودن در کنار او چه تاثیری بر شما و سبک زندگی‌تان می‌گذارد. چطور در برابر مشکلات می‌ایستید؟ بیماری، ورشکستگی، بحران‌های کاری یا سختی‌هایی که به‌خاطر بالا رفتن یکی از دو طرف از پله‌های ترقی ایجاد می‌شود می‌تواند سرنوشت یک رابطه را زیر و رو کند. چنین چالش‌هایی می‌توانند با حمایت فرد دیگر رابطه، با کمترین ویرانی سپری شوند یا اینکه می‌توانند به جدی‌ترین مشکل زندگی مشترک‌تان تبدیل شوند و شما را از پا در آورند. اگر می‌خواهید بدانید رابطه‌تان در برابر حمله‌های بیرونی چقدر مقاوم است، این سؤال‌ها را از خود بپرسید: - آیا مشکلات بیرونی، باعث نزدیکی و همدلی بیشتر شما دو نفر می‌شود و با هم به دنبال راهی برای حل کردن‌شان می‌گردید؟ - شما و همسرتان لحظات بد زندگی‌تان را هم با یکدیگر به اشتراک می‌گذارید، یا اینکه تنها در شادی‌های هم شریک می‌شوید؟ - آیا تا به حال از آرامش خود برای رسیدن همسرتان به هدفش گذشته‌اید؟ او به این تلاش شما چه واکنشی نشان داده‌ است؟ آیا او هم در زندگی شما چنین نقشی را بازی کرده ‌است؟ شما می‌توانید هنگام بیماری مادر همسرتان، احساس کنید که فردی از خانواده خودتان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند یا اینکه می‌توانید درهای خانه‌تان را به روی او و مشکلاتش ببندید و در آرامش خیالی‌تان زندگی کنید. می‌توانید زمینه را برای پیشرفت تحصیلی همسرتان فراهم کنید، یا اینکه تلاشش را وقت تلف کردن و کم گذاشتن برای زندگی مشترک‌تان بدانید و او را در میانه راه منصرف کنید. اما یادتان نرود که خودتان می‌توانید مسیری که رابطه شما از آن عبور می‌کند را تعیین کنید و باید مسئولیتش را به عهده بگیرید.

کاهش وزن و تناسب اندام با کاردیو

کاردیو چیست؟ به عبارت ساده، چیز مهمی‌ است تا شما را سالم و همانند تمرین با وزنه بدنتان را خوش اندام نگاه دارد. کاردیو چیزی فراتر از آنست که فقط به کاهش وزن شما کمک کند. در این نوشته تعریف کاردیو به علاوه‌ی ۱۰ دلیل برای اینکه چرا باید به کاردیو اهمیت بدهید برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم. کاردیو چیست و چرا باید آنرا انجام دهید؟ کاردیو چیست؟ عبارت «cardio» مخفف کلمه‌ی «cardiovascular» است. این عبارت عموما برای سیستم گردش خون که شامل قلب و رگ‌های خونی بدن شماست به کار می‌رود. اما مردم معمولاً این عبارت را به تمرینات ورزشی که باعث تقویت شبکه‌ی گردش خون می‌شود اطلاق می‌کنند. این تمرینات در یک بازه‌ی زمانی طولانی انجام می‌شود که باعث افزایش ضربان قلب و پمپاژ خون بیشتر در رگ‌ها، و نهایتاً حمل مواد مغذی و اکسیژن به تمام سلول‌ها خواهد شد. هر فعالیتی که ضربان قلب شما را تا ۵۰ الی ۷۵٪ ماکسیمم ضربان قلبتان افزایش دهد، می‌تواند بعنوان کاردیو شناخته شود. برای پیدا کردن ماکسیمم، تقریباً می‌توانید با کسر سنتان از ۲۲۰ (مثلاً اگر ۴۰ سالتان است، می‌شود ۲۲۰ – ۴۰ مساوی با ۱۸۰) آنرا محاسبه کنید. کافیست تا ضربان قلبتان در آن محدوده افزایش پیدا کند، اصلاً مهم نیست که این کار را با دویدن انجام دهید یا با دوچرخه‌سواری، رقص، تنیس، اسکیت برد یا هر فعالیت دیگری که ترجیح می‌دهید. حالا سؤال این است که ما چرا باید عمداً ضربان قلبمان را زیاد کنیم، خسته شویم و عرق کنیم؟ برای این کار ۱۰ دلیل خوب وجود دارد: ۱. کاردیو به شما کمک می‌کند وزنتان را کاهش دهید اینکه بدنتان را تکان دهید، در مقایسه با نشستن جلوی تلویزیون، کالری بیشتری خواهید سوزاند. هر چه سریع‌تر حرکت کنید، کالری بیشتری خواهید سوزاند. به این روش فکر کنید: اگر شما تصمیم دارید که وزن کم کنید، و در حال حاضر ۳۰۰۰ کیلوکالری غذا می‌خورید، خواهید توانست تا با کمتر خوردن، یا با سوزاندن کالری بیشتر، وزنتان را کاهش دهید. جالب است که کاردیو حتی از کار با وزنه که معمولاً شامل ۴۵ ثانیه حرکت دادن وزنه و ۱ دقیقه استراحت است هم بیشتر کالری می‌سوزاند. ۲. قلب شما یک عضله است قلب شما هم بافت عضلانی دارد و نیازمند این است که آنرا نیز مانند دیگر عضلات بدنتان ورزش دهید. در غیر اینصورت ضعیف و ضعیف‌تر خواهد شد. قلب خود را همانند یک موتور ۶ سیلندر تصور کنید: وقتی که موتور نو است، تمام ۶ سیلندر آماده به کارند، فقط به اشاره‌ی شما احتیاج دارند تا غرش کنند. در ۲۰ سال آینده همان اتومبیل را خواهید راند اما اینبار با استفاده از ۲ سیلندرش، چرا که می‌خواهید در مصرف سوخت صرفه جویی کنید! ۴ تای دیگر، هیچ‌گاه کار نخواهند کرد. به همین منوال پیش می‌روید تا اینکه دوباره تصمیم می‌گیرید از آن ۴ سیلندر بی‌گناه استفاده کنید. فکر می‌کنید حالا آن ۴ سیلندری که سال‌ها نادیده گرفته شده‌اند چطور کار خواهند کرد؟ ۳. گردش خون قوی‌تر، مواد مغذی بیشتر زمانی که تمرینات کاردیو انجام می‌دهید سلول‌های بدن شما به اکسیژن و مواد مغذی بیشتیر احتیاج پیدا خواهند کرد. برای اینکه این نیاز پاسخ داده شود، سیستم تحویل، تقویت شده تا اکسیژن و مواد مغذی را به سلول‌ها برساند، ظرفیت ریه‌ها بیشتر شده، قلب قادر خواهد شد تا خون بیشتری پمپ کند و رگ‌های خونی مستحکم می‌شوند. این اتفاقات، برای سلول‌هایتان به این معناست که از این پس مواد مغذی بیشتری به آنها خواهد رسید. اگر قبلاً سیستم قلبی عروقی شما همانند خیابان‌های فرعی پیچ و خم‌دار بود، حالا یک بزرگراه پهن است که دیگر هیچ کامیونی در آن گیر نخواهد کرد! ۴. فشار کاردیو به معنی فشار کمتر است چیز جالب دیگر دراینباره این است که، به غیر از زمانی که شما تمرین کاردیو انجام می‌دهید، بدن شما در کل استهلاک کمتری خواهد داشت. ضربان قلب یک انسان عادی چیزی حدود ۸۰ الی ۹۰ تپش در دقیقه است، در حالیکه ضربان قلب یک دونده‌ی نسبتاً فعال، به حدود ۶۰ الی ۷۰ تپش در دقیقه کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق چیزی شبیه به یک لوله‌ی باریک نفت است، که باید تحت فشار کامل کار کند تا بتواند در هر ساعت ۵۰۰ گالن را جابجا کند. اما یک لوله‌ی بزرگ‌تر، می‌تواند همان مقدار را تحویل دهد، اما خیلی کمتر از ظرفیتش تحت فشار خواهد بود، در نتیجه کمتر ساییده خواهد شد. ۵. کاردیو مغز شما را جوان نگاه می‌دارد مطالعاتی در دانشگاه بوستون انجام شده است تا بررسی کند مغز افرادی که تناسب اندام دارند، با قلبشان چطور در ارتباط است! نتیجه چه بود؟ مردمی که قلب ضعیفی دارند به نسبت آن‌هایی که قلبی قوی دارند ، حجم کمتری از مغزشان را مصرف می‌کنند! پس هرچقدر قلبتان ضعیف‌تر باشد، قادر خواهد بود خون کمتری حمل کند، بنابراین اکسیژن و مواد مغذی کمتری به مغز شما می‌رسد، در نتیجه مغزتان زودتر پیر می‌شود. ۶. کاردیو باعث خواهد شد بهتر فکر کنید مغز ما به این شکل از کاردیو سود می‌برد: زمانی که حرکت می‌کنید، مغز شما در یک زمان، اطلاعات بیشتری را پردازش می‌کند. دارید به کجا می‌روید؟ چه موانعی بر سر راهتان است؟ مردم اطراف شما در حال چه کاری هستند؟ و… زمانی که کودکان چاق، ورزش می‌کنند، بدون هیچگونه آموزش خاصی، ریاضیات و توانایی‌های فکری‌شان بهبود پیدا می‌کند! فقط بخاطر اینکه مغزشان یاد می‌گیرد اطلاعات بیشتری را بصورت همزمان پردازش کند. ۷. کاردیو باعث کاهش افسردگی می‌شود بسیاری از اشخاصی که از افسردگی شدید رنج می‌برند، ناچارند تا داروهای سنگینی مصرف کنند تا تحت کنترل باشند، در صورتی که در‌واقع بدن شما خودش آن داروها را فراهم می‌کند، زمانی که به آن اجازه بدهید! دویدن موجب آزاد شدن اندروفین‌ها خواهد شد، هورمونی که خلق و خو را دگرگون کرده و شما را سرحال خواهد آورد. بنابراین، کاردیو خواهد توانست مقدار داروهای شما را کاهش دهد، و البته عوارض جانبی این داروها نیز به نوبه‌ی خود محدود خواهند شد. ۸. کاردیو می‌تواند خواب شما را بهتر کند حدود نیمی از جمعیت جهان از مشکلات مرتبط با خواب رنج می‌برند، یا خواب عمیق ندارند یا اینکه کیفیت خوابشان خوب نیست. در این مورد هم برای بهبود این مشکلات بصورت روز افزون از داروهای پزشکی استفاده می‌شود، در حالیکه تحقیقات نشان داده افرادی که دارای اضافه وزن هستند و از قرص‌های خواب آور نیز استفاده می‌کنند، ریسک بالاتری از مرگ را پذیرفته‌اند! یک بار دیگر نیز، بدن ما خودش قادر است تا داروی این مشکل را تولید کند، البته اگر انگیزه‌اش را فراهم کنید: تمرینات کاردیوی منظم، به ما کمک خواهند کرد تا خواب بهتری داشته باشیم، خوابی طولانی‌تر و عمیق‌تر، آن هم به سادگی. حتی آن‌هایی که از بی خوابی مزمن رنج می‌برند، اما عصرها کمی تمرین کاردیوی سبک انجام می‌دهند، به نسبت دیگر گروه‌ها، ۵۴٪ سریع‌تر به خواب عمیق می‌روند، و ۳۷٪ طولانی‌تر می‌خوابند. ۹. کاردیو تراکم استخوان را افزایش می‌دهد اختصاصا خانم‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند، از بیماری‌ای به نام پوکی استخوان رنج می‌برند، نازک شدن بافت استخوان یا از دست دادن تراکم استخوان. اگر خانم مسنی را دیدید که پشتش خمیده، احتمالاً شما یک نسخه‌ی ابتدایی از پوکی استخوان را مشاهده کرده‌اید. کاردیو همراه با تمرینات قدرتی، بسیار شانس شما را برای جلوگیری از این بیماری افزایش خواهد داد. ۱۰. اعتماد به نفستان را افزایش خواهد داد بسیاری از اشخاصی که زندگی بی تحرکی دارند، احساس می‌کنند که بدنشان بجای اینکه بخشی از خودشان باشد، یک وسیله‌ی نقلیه است و به آن اهمیتی نمی‌دهند. بر روی بدن خود کار کنید، آنرا احساس کنید و تغییرات آنرا ببینید، این اتفاق کاملاً دیدگاه شما را به نسبت بدنتان تغییر خواهد داد. بخصوص اگر از تمرینات کاردیو سود ببرید، وزنتان کم می‌شود، خواب بهتری خواهید داشت و افسردگی‌تان کاهش پیدا خواهد کرد. این تغییرات باعث خواهد شد تا اعتماد بنفس شما به طرز شگفت انگیزی رشد کند.

تخم شربتی: قهرمان کلسیم، همیار لاغری

 

ایرانی‌ها از طرفداران تخم شربتی هستند و برای رفع عطش از آن استفاده می‌کنند. باید بدانید که این دانه‌های ریز که در ترکیب با آب، لعاب‌دار می‌شوند خواص فوق‌العاده‌ای دارند که در این مطلب بر آن‌ها مرور کوتاهی می‌کنیم.

تخم شربتی همان دانه‌های ریز خوراکی و بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که اتفاقاً طرفداران زیادی هم دارد. از زمان‌های قدیم آزتک‌ها (یکی از تمدن‌های آمریکایی) از این دانه‌ها به همراه ذرت به عنوان ماده‌ی غذایی استفاده می‌کردند. سالیان سال است که مردم مکزیک به خواص مقوی این دانه‌های ریز پی برده‌اند و از آن استفاده می‌کنند.

خوشبختانه ایرانی‌ها هم از طرفداران تخم شربتی هستند و برای رفع عطش از آن استفاده می‌کنند.

باید بدانید این دانه‌های ریز که در ترکیب با آب، لعاب‌دار می‌شوند خواص فوق‌العاده‌ای دارند که در این مطلب مرور کوتاهی بر آن‌ها می‌کنیم. لطفاً ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

دانه‌های به این ریزی و این همه خاصیت

تخم شربتی منبع فوق‌العاده‌ی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می‌باشد. در واقع حدود 20 درصد وزن دانه‌های به این کوچکی حاوی این اسیدهای چرب است که از این نظر شباهت زیادی با تخم کتان دارد. حتماً می‌دانید که تخم کتان نیز یکی از منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد. اگر می‌خواهید بیماری‌های قلبی عروقی از شما دور باشد حتماً به خواص محافظتی این دانه‌های ریز اعتماد کنید.

تخم شربتی منبع فوق‌العاده‌ی کلسیم است به طوری که 5 تا 6 برابر بیشتر از شیر می‌باشد. اگر موز را به عنوان منبع پتاسیم می‌شناسید باید بدانید که این دانه‌های ریز دو برابر بیشتر از موز پتاسیم و 3 برابر بیشتر از اسفناج آهن دارند. از نظر آنتی‌اکسیدانی نیز قوی‌تر از میوه‌ای مانند بلوبری هستند.

تخم شربتی همچنین منبع فوق‌العاده‌ی منیزیم، منگنز، مس، زینک(روی)، نیاسین(ویتامین ب3) و ویتامین‌های دیگر بوده و سرشار از فیبرهای محلول در آب می‌باشد. این دانه‌ها 9 تا 12 برابر وزن خود آب را به خود گرفته و لعاب مانند می‌شوند.

چه می‌کند این تخم شربتی؟

همین دانه‌های ریز سیاه رنگ می‌توانند میزان قند خونتان را تنظیم کنند؛ بنابراین شما را از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در امان نگه می‌دارند.
اگر می‌خواهید لاغر شوید به تخم شربتی اعتماد کنید؛ به خطر اینکه فیبر موجود در آن‌ها باعث لعاب‌دار شدنشان شده و احساس سیری بیشتری ایجاد می‌کنند.

علاوه بر این تخم شربتی با دفع مواد زائد بدن از طریق روده‌ها به عملکرد خوب آن‌ها کمک می‌کند.

توجه توجه

* توجه داشته باشید که این دانه‌های ریز حاوی گلوتن هستند و اگر شما جزو افراد حساس به این ترکیب هستید در مصرف آن دقت کنید.

* تخم شربتی همچنین باعث کاهش فشارخون می‌شود برای همین سالمندانی که داروی ضدفشار مصرف می‌کنند باید حواسشان به مصرف آن باشد.

* مصرف این دانه‌ها برای افرادی که داروهای ضد انعقاد می‌خورند نیز توصیه نمی‌شود.

* اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید نیز بهتر است قبل از مصرف تخم شربتی با پزشک خود مشورت کنید.

در مورد سوخت و ساز یا متابولیسم بدن چه می دانید؟

سوخت و ساز یا متابولیسم بدن چیست؟آیا اصلا قابل تنظیم و کنترل است؟ آیا ژنتیک در آن نقش دارد؟ آیا چاقی و لاغری ما به متابولیسم ارتباط دارد؟و… سوالاتی هستند که ذهن ما را به خود درگیر می کنند.در مطلبی تحت عنوان آشنایی با متابولیسم بدن ، توضیحاتی داده ایم، اما در این مطلب می خواهیم به توضیح متابولیسم بدن و باورهای رایج در خصوص آن بپردازیم.اما در ابتدا لازم است بدانیم:

متابولیسم بدنمتابولیسم یعنی چه؟

متابولیسم به سیستم بدن مربوط می شود و میزان انرژی که در طول روز با تنفس، هضم، ساختن ماهیچه ها و ذخیره سازی چربی، گردش خون و…، دریافت می کنید یا از دست می دهید مشخص می کند.متابولیسم دو روند آنابولیک و کاتابولیک دارد که اولی باعث رشد عضلات و دومی تجزیه عضلات و بافت ها می شود.و اما سوالات و باورهای رایج در خصوص متابولیسم بدن

برخورداری از اندامی عضلانی و چاق نبودن یعنی میزان متابولیسم بدن بالاست!

میزان متابولیسم بدن یا همان سرعت سوخت و ساز بدن، به شدت تحت تأثیر وضعیت بدنی است.افرادی که اندام ورزشکاری و بدون چربی اضافه دارند، سوخت و ساز بالاتری دارند و برعکس این وضعیت هم صادق است یعنی سوخت و ساز در بدن افراد چاق، پایین است.

چه رژیم غذایی باعث افزایش متابولیسم بدن می شود؟

نظر شما چیه؟ رژیم غذایی پرچرب؟ رژیم غذایی کربوهیدراتی و یا رژیم غذایی پروتئینی ؟جواب صحیح رژیم غذای ی پروتئینی است.تحقیقات نشان داده است، بدن باید انرژی زیادی برای هضم غذای پروتئینی صرف کند پس هضم غذاهای پروتئینی، معادل افزایش سوخت وساز بدن است.

متابولیسم آقایان بیشتر است یا خانم ها؟

معمولا" سوخت وساز بدن آقایان بیشتر است چرا که خانم ها در مقایسه با آقایان بافت چربی بیشتری دارند و همانطور که در ابتدا گفتیم سوخت و ساز در افراد چاق بیشتر است زیرا چربی بیشتری دارند.

عوامل تأثیر گذار بر متابولیسم بدن

میزان متبولیسم بدن به عوامل مختلفی ارتباط دارد.ژنتیک نقش پررنگی در این زمینه ایفا می کند.به همین دلیل گاهی افرادی را مشاهده می کنید، با وجود اینکه زیاد می خورند، اما لاغرند.شیوه زندگی که شامل تغذیه و ورزش می شود نیز در سوخت وساز بدن نقش زیادی دارد.اصلا" مهم نیست با چه شیوه ای بدنتان به سوخت و سازش ادامه می داده، هرچه سنتان بالاتر می رود، متابولیسم بدن بیشتر پایین می آید.

تأثیر غده تیروئید بر متابولیسم بدن

غده تیروئید میزان سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند و به همین دلیل است که به آن غده تناسب اندام نیز می گویند.تولید و ترشح هورمون ها روی فعالیت های بدنتان و اینکه چقدر سریع یا کند کالری می سوزانید، تأثیر می گذارد.همچنین با انرژی ذخیره شده شما، میزان پروتئین دریافتی و حتی نحوه پاسخ بدنتان به هورمون های دیگر ارتباط دارد.اختلال در عملکرد تیروئید باعث بروز مشکلات متابولیسمی می شود.تیروئید کم کار، هورمون های کمتری در مقایسه با تیروئید سالم تولید می کند و باعث سوخت و ساز پایین و در نتیجه افزایش وزن می شود.در مقابل، تیروئید پرکار، باعث افزایش متابولسیم بدن و از دست دادن وزن می شود.

اگر در رژیم غذایی روازنه کمتر از ۱۲۰۰ کیلوکالری مصرف کنیم چه می شود؟

رژیم های بسیار سخت روی متابولیسم بدن تاثیر می گذارد و البته خطرناک هم هستند.تحقیقات نشان داده افرادی که در طول روز کمتر از ۱۲۰۰ کیلوکالری مصرف می کنند، در معرض پایین آمدن میزان متابولیسم بدن هستند که باعث از دست رفتن انرژی می شود به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف وعده های غذایی بیشتر با حجم کمتر را توصیه می کنند.

کافئین باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود

کافئین یک ماده تحریک کننده است و باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود.تحقیقات نشان می دهد یک فنجان قهوه می تواند تا ۳ تا ۴ درصد متابولیسم بدن را افزایش دهد.برای اطلاعات بیشتر این مطلب را مطالعه کنید: تأثیر قهوه بر فعالیت ورزشی و چربی سوزی.

غذاهای تند بخورید تا متابولسم بدن افزایش یابد

شاید شنیده باشید که فلفل قرمز لاغر کننده است! در واقع همینطور است.برخی غذاهای تند که حاوی فلفل تند هستند، باعث افزایش متابولیسم بدن می شوند.فلفل قرمز به دلیل داشتن ماده ای به نام «کپسایسین» باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود که به آن اصطلاحا" گرمازایی می گویند.بدن گرمایی زیادی تولید می کند و به دنبال آن کالری می سوزاند اما این توضیح به این معنا نیست که فقط با خوردن غذاهای تند می توانید وزن کم کنید.برای کاهش وزن باید حتما" متعادل غذا بخورید و ورزش کنید.

با تفکر بخوانید ...

 

تا حالا عادت داشتید اشیاء بی مصرف رو انبار کنید؟ و فکر کنید یه روزی  کی میدونه چه وقت – شاید به دردتون بخوره؟

 تا حالا شده که پول هاتون رو جمع کنین و به خاطر اینکه فکر می کنید در آینده شاید بهش محتاج بشین، خرجش نکنید؟

 تا حالا شده که لباسهاتون، کفشهاتون، لوازم منزل و آشپزخونتون و چیزای دیگه رو که حتی یکبار هم از اونا استفاده نکردین،

 انبار کنید؟

 درون خودت چی؟ تا حالا شده که خاطره ی سرزنش ها، خشم ها، ترس ها و چیزای دیگه رو به خاطر بسپاری؟

 دیگه نکن! تو داری بر خلاف مسیر کامیابی خودت حرکت می کنی
!


 باید جا باز کنی ... ، یه فضای خالی، تا اجازه بده چیزای تازه به زندگیت وارد بشه
.

 باید خودتو از شر چیزای بی مصرفی که در تو و زندگیت هستن خلاص کنی تا کامیابی به زندگیت وارد بشه
.

 قدرت این تهی بودن در اینه که هر چی که آرزوش رو داشتی ، جذب می کنه
.

 تا وقتی که در جسم و روح خودت احساسات بی فایده رو نگهداری، نمی تونی جای خالی برای موقعیت های تازه بوجود بیاری
.


 خوبیها باید در چرخش باشن
....

 کشوها، قفسه ها، اتاق کار و گاراژ رو تمیز کن
.


 هر چیزی رو که دیگه لازم نداری بنداز دور ...

 میل به نگهداشتن چیزای بی مصرف، زندگی رو پر پیچ و تاب می کنه
.


 این اشیاء نیستن که چرخ زندگی تو رو به حرکت در میارن
....


 به جای نگهداشتن
...

 وقتی انبار می کنیم، احتمال خواستن رو تصور می کنیم ، احتمال تنگدستی رو
....

 فکر می کنیم که فردا شاید لازم بشن و نمی تونیم دوباره اونا رو فراهم کنیم
...

 با این فکر تو دو تا پیغام به مغزت و زندگیت می فرستی
:


 که به فردا اعتماد نداری
...


 و اینکه تو شایسته چیزای خوب و تازه نیستی
 


 به همین دلیل با انبار کردن چیزای بی مصرف خودتو سر پا نگه می داری


 برقص : چنانکه گویی کسی تو را نمی بیند
 
 عشق بورز :  چنانکه گویی هرگز آزرده نشده ای

 بخوان :  چنانکه گویی کسی تو را نمی شنود

 زندگی کن :  چنانکه گویی بهشت روی زمین است

 خودت رو از قید هرچه رنگ و روشنایی باخته، برهان و بگذار نور به زندگیت وارد بشود .

 

از تـمام زنـدگی‌تـان لـذت بـبـرید !

 
لذت بردن از زندگی با پول راحت تر است اما برای لذت بردن اگرچه پول لازم است اما کافی نیست. حتی برخی پا را فراتر گذاشته اند و معتقدند برای لذت بردن از زندگی حتی پول هم لازم نیست. اگر کمی و فقط کمی بخواهیم از زندگی لذت ببریم و نگاهمان را کمی بهتر کنیم بسیاری از لذت‌ها نه وقت زیادی می‌خواهد و نه پول زیادی. پس منتظر تغییرات زیاد در یک روزی که معلوم نیست کی باشد نباشیم... در کوچک‌ترین اتفاقات عظیم‌ترین تجارب بشر نهفته است. باور کنید...
 

در این یادداشت شما را با چند روش ارزان برای لذت بردن از زندگی آشنا می کنیم:

- بخندید: بزرگی گفته است، "هدر رفته ترین روز، روزی است که در آن نخندیده باشید". واقعاً درست است. هیچوقت نباید آنقدر سرتان مشغول باشد که وقت برای خندیدن نداشته باشید یا آنقدر فرد جدی باشید که لبخند نزنید. درعوض، دور و بر خود را با آدم های شوخ و بامزه پر کنید تا همیشه خنده بر لبانتان باشد.
 

-تحسین زیبایی:  هر روز ما به اشکال و مدل های مختلف با زیبایی روبه رو می شویم. واقعاً جای خجالت است که خیلی از آدم ها آنقدر به این زیبایی ها عادت می کنند که دیگر به تحسین آن نمی پردازند. توصیه ما این است که به آدم ها، گیاهان، اسباب و اثاثیه اطرافتان، ساختمان ها و ... دوباره نگاهی بیندازید و برای تحسین آن لحظه ای زمان بگذارید.
 

- حال یک دوست قدیمی را بپرسید: امتحانش ضرر ندارد. الان، همین الان تلفن را بردارید و به یک دوست قدیمی زنگ بزنید. به این ترتیب هر دوی شما از یک لذت ارزان زندگی لذت خواهید برد.
 

- هدیه های قدیمی و یادگاری ها: هدیه های قدیمی که گرفته اید نگاه کنید، عکس های خاطره انگیز هم بد نیست. یاد آوری روزهای خوش هم زیباست . از قدیم گفته اند وصف العیش نصف العیش.
 

- آشپزی کنید: آشپزی کردن یکی از راه هایی است که به آرامش و لذت می انجامد. اگر برای کسانی که دوستشان دارید آشپزی کنید، لذتتان را دو برابر خواهد کرد.
 

- با مشکلات شوخی کنید: مشکلات زندگی تمامی ندارد پس اگر با آنها شوخی کنید شادی هایتان هم تمامی نخواهد داشت . البته فراموش نکنید منظور از شوخی این نیست که خودتان را سرکوب کنید و به باد تمسخر بگیرید.
 

- از درخت بالا بروید اگر نبود جوی آب هم هست بر روی لبه جوی راه بروید: می خندید باور کنید لذت بخش است. اگر شک دارید امتحان کنید.
 

- از داشته هایتان استفاده کنید: یکی از عادت های بد برخی از ما این است که بهترین لباس ها، غذاها، تفریحات، پول ها و حتی احساساتمان را برای روز مبادا نگه می داریم. زیاد بگو دوستت دارم. از آنچه در اختیار داری استفاده کن و آن را برای روز مبادا ذخیره نکن.
 

- به خودتان جایزه بدهید: چرا به خودتان جایزه نمی دهید! طی یک روز عادی همه ما مطمئنا موفقیت های کوچکی به دست می آوریم. شاید بالاخره موفق شده باشید با یک مشتری سرسخت برخورد کنید، یک فروش کرده باشید، یا کسی در کارتان تحسینتان کرده باشد. البته اینها موفقیت هایی نیست که ارزش ندارد برایش مهمانی بگیرید اما چرا نباید لحظه ای را برای جشن گرفتن این موفقیت های کوچک خود اختصاص دهید؟ این تجربه را با کس دیگری درمیان بگذارید، با یک ناهار خوشمزه به خودتان پاداش بدهید و یا این که با یک شاخه گل، یک بستنی خوشمزه، یک لباس مخصوص خانه ارزان و شیک، یک بسته پفک، پاستیل و .... از خودتان قدردانی کنید.
 
- تشکر کنید: هر روز افراد زیادی به ما محبت می کنند. قدر دانی و تشکر از آنها نه تنها خستگی را از تن ایشان به در می کند باعث لذت و شادی خود شما هم می شود.

- موقع پیاده شدن از تاکسی از راننده تشکر کنید.

- از همکارتان به خاطر همکاری و همراهی تشکر کنید.

- از رئیستان بابت کار خوبی که برایتان انجام داده تشکر کنید.

- از مادر یا همسرتان به خاطر غذای خوشمزه تشکر کنید.

- از خدا تشکر کنید.
 

- دیدن فیلم و خواندن رمان های جذاب،شعر خواندن را هم امتحان کنید: این تفریحی است که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. تفریحی که ثروتمندان و فقرا در آن شریک اند. اما هر کدام به وسع و سطح سواد و درک هنری خودشان.
 

- به پارک و دل طبیعت بروید: طبیعت مسکنی بسیار قوی برای استرس و فشارهای زندگی مدرن است. خوردن ناهار در پارک، سر زدن به گلخانه ها یا تماشای غروب خورشید چند ایده ساده برای لذت بردن از طبیعت است.

یکی از بهترین سرگرمی های روزهای گرم سال این است که شام را بردارید و به همراه اعضای خانواده به نزدیک ترین پارک محل بروید.
 
- با بچه ها رفاقت کنید: دوستی با بچه ها کودک درونتان را هر چند در خواب عمیق باشد بیدار می کند و به یادتان می آورد که وقتی نوزاد بودید روزی 300 بار می خندیدید اما این روز ها هفته ای یک لبخند می زنید!
 

- به دیگران کمک کنید: هر کاری از دستتان بر می آید برای اطرافیانتان انجام دهید. لازم نیست پول خرج کنید شنیدن درد دل یک دوست، همکار و یا همسفر اتوبوس، حمل کردن خرید های یک فرد مسن و .... هرچه از دستتان برمی آید. لذت کمک کردن به دیگران را ازخودتان نگیرید.
 

- محیط اطرافتان را مرتب کنید: اگر بیرون خود را مرتب کنید درونتان هم مرتب می شود. اتاق، محل کار، راه پله های ساختمان، کوچه و ماشینتان را تمیز کنید و بعد از اتمام کار از تمیزی لذت ببرید.
 

- به صبحها و شبهایتان، دوباره فکر کنید: آیا روزهایتان همیشه در عجله برای بیرون زدن از خانه است؟ آیا شب ها فقط تلویزیون را خاموش می کنید و به رختخواب می روید؟ تنظیم یک برنامه برای روزها و شب ها بسیار فایده بخش است. مثلاً صبحها تنظیم کنید که یک ساعت زودتر بیدار شوید و آن زمان را برای کار کردن روی خودتان بگذرانید، مثلاً کتاب خواندن، چیز نوشتن یا ورزش کردن. شب ها هم قبل از رفتن به رختخواب زمانی را به این فکر کنید که روزتان را چگونه گذراندید .

تو با همه‌ چيز درآميخته‌ای !..

مانده‌ام

 چگونه تو را فراموش كنم
 
 اگر تو را فراموش كنم

 بايد...
 
 سال‌هايی را نيز كه با تو بوده‌ام
 
 فراموش كنم !

 دريا را فراموش كنم !..

 و كافه‌های غروب را ..
 
 باران را ..

 اسب‌ها و جاده‌ها را ..
 
 بايد ..

 دنيا را

 زندگی را

 و خودم را نيز فراموش كنم

 تو با همه‌ چيز درآميخته‌ای!

 آدمهای امروز ...

این روزها کسی به خودش زحمت نمی دهد یک نفر را کشف کند !
 
زیبایی هایش را بیرون بکشد ...
 
تلخی هایش را صبر کند ...
 
آدمهای امروز ، دوست های کنسروی می خواهند !
 
یک کنسرو که درش را باز کنند و یک نفر شیرین و مهربان
 
از تویش بپرد بیرون !
 
و هی لبخند بزند و بگوید :
 
" حق با توست"

غرور

پاره سنگ به تخته سنگ بالای سرش گفت: وجود ما برای مردم ضروریه .
 
با سنگ دیوار می‌چینن، زیر بنای ساختمونا رو آماده می‌كنن، كف خیابونا رو برا آسفالت آماده می‌كنن و . . .
 
 تخته سنگ با غرور نگاهی به پاره سنگ انداخت و گفت:
 
 البته اینایی رو كه گفتی با استفاده از من انجام میدن تو كه عددی نیستی !
 
 پاره سنگ با شنیدن این حرف تكونی به خودش داد و خودشو از زیر تخته سنگ كنار كشید...
 تا تخته سنگ از بالای بلندی چند غلط بخوره و با برخورد به زمین، تبدیل به صدها پاره سنگ بشه. 

پرواز ....

حلزون که دید کُند راه میره فکری به سرش زد . . .

 لاکشو در آورد . . . احساس سبکی کرد . . حالا تندتر حرکت می کرد . . .

حرکتش خیلی تندتر شد . . . جوری که به پرواز در اومد . . . حالا تو آسمون بود . . . 

پرنده داشت اونو برا عصرونه به لونه اش می برد !!.

یک "سه" بود با بینهایت "صفر" ....

داشت دفتر مشقش را جمع می کرد. چشمش افتاد به روزنامه ای که مادر روی آن برای همسایه ها سبزی پاک کرده بود
تیترش یک "سه" بود با بینهایت "صفر"جلوش
عدد "سه" ناگهان او را از جا پراند
- بابا، پس فردا با بچه های مدرسه می برنمون اردو سه هزار تومن می دی؟
بابا سرش را بلند نکرد 
باصدایی آرام گفت: فردا یه کم بیشتر مسافر می برم، سه هزار تومن هم به تو میدم!
با وعده شیرین بابا خوابید.
صبح زود، رفت کنارپنجره
پرده را کنار زد
باران ریزو تندی می بارید
قطره های باران برای رسیدن به زمین مسابقه گذاشته بودند
بند دلش پاره شد: 
آخه توی این بارونکه مسافر سوار موتور بابام نمی شه
اشک توی چشمهایش حلقه زد. از پشت پنجره آمد کنار. 
یک قطره اشک از روی صورتش چکید روی یکی از بینهایت "صفر"هایی که جلوی عدد"سه" رژه می رفتند ...

من به دنبال کسی می گردم ...

من به دنبال کسی می گردم که دلش چون یاس است

چشم هایش به صفای گل سرخ 

دستهایش پلی از احساس است 

من به دنبال کسی می گردم که سرانجام نگاهش آبیست

سینه اش داغ شقایق دارد 

آسمان دل او مهتابیست

من به دنبال کسی می گردم در قنوت چشم های غم زده

در حریر خاطرات کودکی 

در سکوتی سربی ماتم زده

من دنبال کسی می گردم در غروب غربت آینه ها

درطلسم غصه های شاپرک 

در تمام عقده ها و کینه ها 

من به دنبال کسی می گردم عاشق بال کبوتر باشد

دستهای او چنان پروانه ای 

روی گلهای معطر باشد 

من به دنبال کسی می گردم موج در دریای عمرش بی قرار 

اشکها در چشم او چون آینه 

عشق او تنها عبور از انتظار

اولین قدم برای بهبود وضع زندگی ...

اولین قدم برای بهبود وضع زندگی

کنار گذاشتن این عقیده است که نمی توانید هیچ کاری صورت دهید

یا درمانده هستید این قدم را چگونه باید برداشت؟

اغلب اوقات اشخاص به این دلیل می گویند قادر به انجام کاری نیستند که

در گذشته کارهایی را انجان داده و نتیجه نگرفته اند.

اما به خاطر داشته باشید که گذشته شما

با آینده تان فرق دارد.

کارهایی که دیروز کرده اید,مهم نیست،

بلکه کاری که هم اکنون انجام می دهید , دارای اهمیت است.

خیلیها سعی می کنند با استفاده از آینه عقب, به سوی آینده رانندگی کنند!

اگر شما چنین کنید, دچار سانحه خواهید شد.

در عوض اگر حواستان را به کاری که 

امروزمی کنید, معطوف سازید, خیلی بهتر خواهد بود...

چند نکته طلایی برای "پولدار" شدن ...

 

هشتش گرو نهش است ، دخلش با خرجش جور در نمی آید ، چرخ زندگی اش خوب نمی چرخد ، شاید با خواندن این جملات بی اختیار به یاد خودتان بیفتید ، به یاد حساب های نه چندان پر و یا حتی خالی از پول، به یاد قسط هایی که باید ماهیانه آنها را پرداخت کنید و به یاد خیلی از مشکلات مالی دیگر.

 

چند نکته طلایی برای


می توان چنین دغدغه هایی را نداشت یا دستکم آنها را کم رنگ تر کرد. اما چگونه؟ راه حل این مشکل عبارتی است که حتما بارها و بارها آن را شنیده اید، اما احتمالا کمتر به آن توجه کرده اید.پس انداز!

پس انداز چیست؟
معمولا اولین چیزی که با شنیدن واژه پس انداز به ذهن اکثر ما ایرانی ها می رسد، بانک است. از نظر ما ایرانی ها، پس انداز یعنی پول هایی که در بانک می گذاریم تا در روز مبادا از آن استفاده کنیم.
اما پس انداز یا همان saving در واقع " درآمد خرج نشده یا مصرف معوق است." یعنی میزانی از درآمد که ما آن را خرج نمی کنیم یا اموالی که برای مصرف بعد از این کنار می گذاریم.
پس می توان نتیجه گرفت که پس انداز فقط نقدی نیست، بدین معنا که هر نوع صرفه جویی ما در هزینه ها هم می تواند پس انداز باشد و چه بسا این نوع پس انداز بتواند گره های بیشتری از زندگی ما را باز کند.

پس انداز، راهی به سوی پولدار شدن شما
اما، می توان پا را از این هم می توان فراتر گذاشت؛ به این معنا که پس انداز فقط برای روز مبادا نباشد و حتی از این راه هم بتوان پولدار شد. احتمالا در نگاه اول محال و غیرممکن به نظر می رسد، اما کمی که فکر کنیم می بینیم شدنی است.
رعایت نکاتی که روزانه در زندگی با آن سرو کار داریم و خیلی راحت از کنارشان می گذریم، می تواند در این راه به ما کمک کند.

1. ولخرجی نکنید :

ولخرجی یعنی هزینه های اضافی که خودمان به خودمان تحمیل می کنیم. خرید کردن هایی که مازاد میزان مصرف شما هستند، نمونه ای بارز از ولخرجی های بی موردی است که نتیجه اش فقط به باد دادن پولتان است. پس نگذارید پول هایتان را باد با خود ببرد.

2. سقف خرید تعیین کنید :

فروشگاه های بزرگ معمولا بهترین جا برای خرید کردن هستند. می توانید با تنها یکبار مراجعه به این نوع فروشگاه ها همه خریدهایتان را انجام دهید. اما خطر هم شما را یا بهتر بگوییم پولتان را تهدید می کند. برای اینکه وسوسه به سراغتان نیاید، حتما یا لیستی از خریدهایتان تهیه کنید یا سقفی برای پولی که می خواهید خرج کنید، تخمین بزنید.

3. فروش فوق العاده و حراج را از دست ندهید :

یکی از بهترین مسیرهای پس انداز است. حراج های فصلی و فروش های فوق العاده برای شما فرصتی است که هم جنس خوب بخرید و هم پول زیادی نپردازید و این یعنی پس انداز.

4. در برابر غذاهای بیرون خویشتن دار باشید :

یکی از بزرگترین تفریحات ایرانی ها بیرون غذا خوردن است. غذای بیرون خوردن تفریح خوبی است به شرطی که به این دو نکته توجه کنید. اول اینکه غذاهایی را که می توانید در خانه آماده و نوش جان کنید از رستوران نگیرید. دوم اینکه سعی نکنید به زور همه غذایتان را میل کنید. می توانید اضافه غذای خود را به خانه ببرید و یک وعده دیگر هم از آن استفاده کنید.
به این ترتیب هم از خوردن غذای بیرون لذت می برید و هم پول پس انداز می کنید.

5. خرج و مخارجتان را یادداشت کنید :

افرادی را می شناسم که با نوشتن تمام هزینه های خود از کوچکترین خرید های روزانه گرفته تا بزرگترین خرج های عمده، هزینه هایشان را کنترل و مدیریت می کنند.
اگر به دنبال کنترل هزینه هایتان هستید، از همین امروز دفترچه ای را به این کار اختصاص دهید و همه خرج هایتان را بنویسید. مقایسه ماهیانه این هزینه ها شما را در کنترل هزینه ها موفق تر خواهد کرد.

6. دنبال پاسخ چراها باشید :

اگر روزی با دیدن قبوض خدماتی یامسائلی از این دست برق از سرتان پرید و متوجه شدید، بیشتر از حد مجاز خرج روی دستتان گذاشته، دنبال دلیلش باشید تا دیگر شوکه نشوید و اوضاع دوباره برایتان عادی شود.
رعایت همین نکات بسیار ساده می تواند صفرهای پول های خارج از بانک شما را از صفرهای پول هایی که در بانک دارید بیشتر کند، یا به عبارت دیگر با پس انداز پولدار شوید. امتحان کنید، امتحانش ضرری ندارد!